Økende interesse for japanske aksjer

Japanske aksjer har vist positive takter det siste året, selv med fallet siste måned. Økonomiske nøkkeltall i Japan peker nå endelig i riktig retning, men det er fortsatt usikkerhet å spore.

Christian Klerck Nilssen, 24.05.2004 | 8.51
Facebook Twitter LinkedIn
Aksjefondene som investerer på børsen i Tokyo er blant vinnerne i år, selv med nedgangen siste måned. Blant annet har den sterke eksportveksten til Kina, bidratt til en positiv utvikling for de børsnoterte selskapene og fondene som investerer der.

Flere tror på Japan

Internasjonale fondsforvaltere har den siste tiden blitt mer positive til japanske aksjer. Den siste forvalterundersøkelsen til Morningstar viser at 40 prosent av europeiske fondsforvaltere, forventer at aksjene i Japan vil utvikle seg sterkest av samtlige regioner kommende 12 måneder. Dermed har aksjene i Japan tatt over for aksjene i Asia, som de mest foretr

ukne blant fondsforvaltere.

Det er imidlertid fortsatt overhengende problemer i Japans økonomi. Etter en lang periode med nedgangstid og pessimisme overfor Japan, kan det ta flere år før tillitten blir fullstendig gjenvunnet blant investorer og forvaltere.

Storebrand Japan

Blant de norskregistrerte aksjefondene som investerer i Japan, er det Storebrand Japan som har vist best utvikling både i det korte og lange perspektivet. Fondets oppgang er i skrivende stund 65 prosent siste 12 måneder. Hittil i år har fondet gitt 14,5 prosent avkastning.

Dersom vi måler utvikling relativt mot samtlige Japanfond i Morningstars database, rangeres fondet blant de topp 5 prosent beste både i 2002 og 2003. Med unntak av utviklingen i 2000, ligger avkastningen over Kategoriens gjennomsnitt. Denne positive tendensen, sammenlignet med konkurrerende fond, har gitt fondet fem stjerners Morningstar Rating.

Forvalter Trond Hermansen har vært ansvarlig for forvaltningen av Storebrand Japan siden oppstart i november 1998. Strategien er å investere i aksjer på japanske børser. Fondet søker hele tiden å oppnå høyest mulig risikojustert avkastning.

Storebrand Japan har en fleksibel investeringsstrategi og Hermansen velger selv de enkeltaksjene som skal inngå i fondets portefølje. Per utgangen av første kvartal i år har fondet en høyere eksponering mot aksjer i servicenæringen, sammenlignet med tilsvarende fond, og en lavere eksponering enn gjennomsnittet i Industrisektoren. Per utgangen av første kvartal var den største eksponeringen i NTT DoCoMo, Japans ledende mobiloperatør, med 5,6 prosent av fondets kapital. Fondet består av til sammen 86 aksjeplasseringer.

- Siste 12 måneder har vi valgt en aggressiv tilnærming i porteføljen, men den siste tiden har vi vektet oss ned i de aksjene som har bidratt mest til oppgangen siste 12 måneder, sier forvalter Trond Hermansen til Morningstar. – Den siste tiden har vi foretatt en rotering i porteføljen og har valgt oss aksjer som er mindre populære. Vi registrerer at det har kommet en del gode nyheter fra Japan, men er varsomme med å spå fortsatt oppgang på kort sikt, sier Hermansen.

Mye tatt ut allerede?

Interessen for investeringer i Asia og Japan har økt kraftig siste 12 måneder i takt med den positive tendensen på børsene der. Det er imidlertid uklart om oppgangen vil fortsette. Børsen i Japan vil fortsatt være avhengig av at den globale høykonjunkturen fortsetter.

Mye av oppgangen i Japan kan allerede være tatt ut, etter siste 12 måneders positive utvikling. Derfor kan det være hensiktsmessig å ha en konservativ tilnærming til denne kategorien nå, i påvente av at den kortsiktige usikkerheten stabiliserer seg.

Denne kommentaren ble første gang publisert i Økonomisk Rapport NR9, mai 2004.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer