Viktige funn
- Til tross for en nedgang i forbruket og dystre stemningsdata, ser det fortsatt lyst ut for de amerikanske forbrukerne, mener analytikerne.
- Arbeidsmarkedet holder stand, husholdningenes balanser er sterke, og forbruket fortsetter å vokse.
- Det er fortsatt bekymring for at tollsatser, inflasjon eller et avtakende arbeidsmarked kan påvirke forbrukeraktiviteten i de kommende månedene.
De amerikanske forbrukerne har vært i dårlig humør - og det er ikke så rart, med tanke på trusselen om tolltariffer, et dramatisk børsfall i forrige måned og flere år med høy inflasjon i kjølvannet av pandemien. Men under panseret sier analytikerne at husholdningenes balanser er solide, og hvis president Donald Trump fortsetter å trekke seg tilbake i handelskrigen, kan det bidra til å lette på utsiktene for forbruksveksten.
Akkurat nå viser data om arbeidsmarkedet, forbrukerkreditt og husholdningenes balanser «et bilde av at forbrukerne faktisk er i en veldig god posisjon til å tåle nedgangstider», sier Josh Hirt, seniorøkonom i Vanguard i USA.
Det er gode nyheter for økonomien, ettersom forbrukeraktiviteten står for mer enn to tredjedeler av USAs bruttonasjonalprodukt. En uventet robust forbruker har bidratt til å holde veksten oppe og avverge en resesjon de siste årene.
Hvis forbrukerne skulle vakle og slutte å bruke penger, vil det få vidtrekkende konsekvenser. Målinger av forbrukertilliten har falt kraftig de siste månedene, noe som har fått markedsanalytikere til å spisse ørene og stille spørsmål om hvor mye lenger den amerikanske økonomiske motoren kan holde seg i gang.
Riktignok har forbruket avtatt i første halvår i år. Og selv om risikoen for økonomien som følge av tolltariffene har blitt mindre etter hvert som Trump-administrasjonen har utsatt eller redusert mange av de nye avgiftene, har de ikke forsvunnet. Disse faktorene bidrar utvilsomt til den dårlige stemningen i amerikanske gater. Men sentimentet er ikke hele bildet, mener analytikerne, og foreløpig holder forbrukerne fortsatt stand.
«Den private sektoren har holdt seg relativt stabil, og forbrukerne er den viktigste delen av dette», tilføyer Jason Draho, leder for aktivaallokering i Americas hos UBS Global Wealth Management. «Med mindre det er tegn til at det sprekker, tror jeg økonomien bør være OK.»
Dette er hva investorer trenger å vite om amerikanske forbrukere akkurat nå.
Økt forbrukertillit etter nedbygging av tariffer
Etter hvert som utsiktene for tollsatsene har svekket seg de siste ukene, har forbrukerne blitt mer selvsikre.
En nøye overvåket undersøkelse av forbrukernes holdninger fra The Conference Board viste et stort vendepunkt i mai etter den store tollnedtrappingen mellom USA og Kina tidligere denne måneden.
Den «slående» oppgangen «får den svært negative overskriften i Michigan-undersøkelsen til å se altfor negativ ut», kommenterte Samuel Tombs, sjeføkonom i Pantheon Macroeconomics i USA. Dataene fra Michigan-undersøkelsen var uendret i april, etter fire måneder på rad med nedgang.
I en analyse påpekte Wells Fargo-økonomene Tim Quinlan og Jeremiah Kohl at det fortsatt er mye å ta igjen. «Tilliten er fortsatt nær den lave enden av det nylige intervallet, og ytterligere forbedring kan avhenge av fortsatt nedtrapping av handelsfiendtlighetene», skrev de.
Hvordan arbeidsmarkedet påvirker forbrukernes fremtidsutsikter
Det er vanskelig å snakke om forbrukerne uten å snakke om arbeidsmarkedet.
«Mye av dette går tilbake til arbeidsmarkedet, fordi forbrukerne generelt bruker det de tjener», sier Hirt i Vanguard. «Arbeidsmarkedet er virkelig en av de beste indikatorene på hva som skjer med forbrukerne.»
Og så langt har arbeidsmarkedet holdt stand. Arbeidsledigheten har ligget stabilt rundt 4,2 % de siste to månedene. Jobbveksten er fortsatt god, selv om den har avtatt sammenlignet med oppsvinget rett etter pandemien. I april ble det skapt 177 000 nye jobber i økonomien - en anstendig vekst, ifølge analytikerne.
Månedlig lønnsendring
Kilde: Bureau of Labor Statistics: Bureau of Labor Statistics. Data per 30. april 2025.
Data fra The Conference Board som ble offentliggjort denne uken, viste at flere forbrukere i mai forventet at det ville bli lett å få jobb i fremtiden sammenlignet med undersøkelsen i april. Samtidig var det imidlertid en større andel av respondentene i mai som sa at det var vanskelig å få jobb sammenlignet med april.
Hvilken innvirkning har tolltariffene på forbruket?
Allerede før mange av de nye tollsatsene trådte i kraft, var effekten av Trumps handelspolitiske tiltak synlig i forbruksdataene. Detaljhandelen økte kraftig i mars, da kundene forsøkte å komme tolltariffene i forkjøpet, men økte deretter i et mye langsommere tempo i april.
Ifølge tall fra Census Bureau økte restaurantforbruket mest av alle kategorier i april, et tegn på at det fortsatt er fart i det ikke-essensielle, skjønnsmessige forbruket.
I mellomtiden viste data som Bureau of Economic Analysis offentliggjorde fredag som en del av rapporten Personal Income and Spending for april, en nedgang i forbruket av varer, mens forbruket av tjenester var uendret. Dette er et ytterligere bevis på at forbrukerne har endret sine forbruksvaner denne våren som følge av de nye tollsatsene.
Draho i UBS advarer mot å tolke en eller to måneder med ustabile forbruksdata i et vakuum. Han sier at det større bildet viser at forbruket fortsatt er sunt.
«Det er noen områder [med svakhet] her og der, men i det store og hele fortsetter forbrukerne å bruke penger», sier Draho. Det er «ennå ingen klare bevis på at forbrukerne blir negativt påvirket eller at de holder igjen på grunn av tollsatsene».
Representanter for Federal Reserve har inntatt samme holdning. På sentralbankens møte i mai diskuterte medlemmene av Federal Open Market Committee det faktum at «bortsett fra tilsynelatende front-loading-effekter i enkelte forbrukskategorier, var effektene av den tollrelaterte utviklingen generelt sett ikke tydelige i de samlede forbruksdataene», viser referatet.
Inntektsveksten er sterk
Fredagens inntektsrapport viste også at den disponible inntekten steg med 0,8 % i løpet av måneden, etter en økning på 0,7 % i mars. Dette er et oppmuntrende tegn, spesielt med tanke på den høyere inflasjonen.
«Dette bør gi amerikanske forbrukere det drivstoffet de trenger for å fortsette å forbruke gjennom sjokket av høyere varepriser som følge av tollen», sier Scott Anderson, sjeføkonom for USA i BMO Capital Markets.
Derfor er oppgangen i aksjemarkedet viktig
Et annet aspekt ved forbrukernes helse og selvtillit kommer fra et fenomen som kalles formueseffekten - når finansmarkedene stiger, har husholdningenes forbruk også en tendens til å stige, ettersom forbrukere som har investert i markedet, ser effekten av denne veksten på bunnlinjen.
«Formue har vært en veldig positiv historie» for forbrukerne, sier Hirt, med unntak av det dramatiske nedsalget som fulgte Trumps kunngjøring av tolltariffer i april. «Man ser virkelig at balansene deres er sunne.»
Morningstar US Market Index har hentet inn hele tapet fra april og mer til, og har steget med mer enn 12 % de siste 12 månedene.
Forbruksgjelden ser bærekraftig ut
Analytikere følger nøye med på hvor mye gjeld forbrukerne har, og hvor mye det koster å betale ned på gjelden hver måned via rentebetalinger. Mer gjeld som blir dyrere, kan være et rødt flagg.
I motsetning til hva mange tror, sier Hirt, «tror vi at [forbrukerne] er på et veldig bærekraftig sted» når det gjelder låneopptak. «Man kan til og med hevde at de er noe underbelånt i forhold til det økonomiske miljøet.»
Hirt peker på at amerikanske forbrukeres gjeldskostnader i forhold til inntektene deres fortsatt er lavere enn før pandemien. Forbrukernes gjeldsnivåer stiger riktignok, men inntektene har også steget.
I en analyse tidligere denne måneden karakteriserte Goldman Sachs-økonomer under ledelse av Jan Hatzius husholdningenes gjeldskostnader som «lave i historisk målestokk», og fant at misligholdsratene på kredittkort flatet ut i første kvartal. Misligholdet på føderale studielån økte kraftig etter at pandemirapporteringen tok slutt, selv om Goldmans økonomer bemerker at misligholdsratene på disse lånene fortsatt er under 2019-nivåene.
Forfatteren eller forfatterne eier ikke aksjer i verdipapirene som er nevnt i denne artikkelen. Les mer om Morningstars redaksjonelle policy.