5 steg for å velge en finansrådgiver

En profesjonell rådgiver kan være til god hjelp hvis man tar et godt valg. Her er noen praktiske tips om hvordan du gjør det.

Valerio Baselli 29.07.2021 | 8.00
Facebook Twitter LinkedIn

adviser hand shake

Å investere pengene dine effektivt er komplisert. Gjør-det-selv-metoden er et godt alternativ, men bare for et begrenset antall investorer som har både nødvendig tid og kunnskap. Dette er grunnen til at det i de fleste tilfeller er en god idé å stole på en profesjonell. Enkelt, ikke sant? Ikke helt.

Markedet for finansrådgivning har et forvirrende utvalg av yrker, titler og betegnelser, samt en rekke kvalifikasjoner eller enheter som enkeltpersoner eller selskaper kan tilhøre.

Å velge riktig rådgiver krever grundig undersøkelse. Det er ikke rart at så mange investorer tar snarveier og i stedet velger anbefalinger fra venner eller familie med begrenset finansiell kunnskap. Men er det virkelig så vanskelig å velge en rådgiver?

Prosessen kan splittes opp i to deler. Den første innebærer å identifisere behovene og målene dine, og den andre er å ta det du nettopp har lært om dine egne behov og mål for å identifisere en rådgiver som kan hjelpe deg med å nå dem.

Her er fem viktige steg for å hjelpe deg med å velge den beste finansrådgiveren for deg:

Hva behøver du?

Leter du etter noen som tar styringen av rubbel og bit, eller bare noen som kan håndtere porteføljeforvaltningen og investeringene? Trenger du noen til å foreta en engangskontroll og økonomisk planlegging eller et vedvarende forhold?

Du trenger ikke å bestemme hvordan prosessen vil fungere, men hva begge sider forventer av forholdet. Er det én spesifikk utfordring eller en rekke utfordringer som krever øyeblikkelig oppmerksomhet?

Ta også hensyn til at du bør være komfortabel med investeringsfilosofien. Vil du ha en rådgiver som foretrekker indeks eller aktive fond eller individuelle verdipapirer? Kjøp-og-hold eller en mer aktiv forvaltning?

Hva vil du betale?

Rådgiverkompensasjon kan bli rotete. Et av de første spørsmålene du kan stille er om rådgiveren krever et fast gebyr eller en prosentandel av din investerte kapital. Hvis du betaler et fast gebyr, må du sørge for at du forstår nøyaktig hva du får for pengene. En prosentavgift kan være mer attraktivt hvis rådgiveren skal forvalte et relativt begrenset beløp, men kan vise seg å bli dyrere hvis det dreier seg om større beløper.

Lag en liste

Start med å sette sammen en liste (ikke mer enn fem mulige kandidater). Når du har gjort det, se etter referanser fra pålitelige fagpersoner du kjenner og samarbeider med, for eksempel en regnskapsfører eller advokat. Du kan også undersøke rådgiverens kvalifikasjoner, som bør være oppført på selskapets nettside, og det kan være lurt å ta hensyn til kundevurderinger om deres tjenester og service som eventuelt finnes på internett.

Reduser alternativene

Når du har laget en liste, ta kontakt med hver kandidat. Morningstar har utviklet et nedlastbart spørreskjema tilpasset fra Sheryl Garrett sin Personal Finance Workbook for Dummies, som du kan vurdere å bruke.

Garrett anbefaler å følge opp med personlige møter med minst to finalister - vurder dette stadiet litt som en intervjuprosess. Det kan hende at det krever litt innsats, men du bør ende opp med en rådgiver du liker og stoler på.

Du bør gå i møtet med en idé om hva du leter etter og vær tydelig i kommunikasjonen (dette er hva jeg vil; dette er hva jeg trenger). Garrett anbefaler også å være nøye med den potensielle rådgiverens kommunikasjonsstil og generelle tilnærming til å jobbe med kunder.

Foreta ansettelsen... Men ikke stopp nå

Endelig er det på tide å velge en rådgiver. Men arbeidet stopper ikke der. Tvert imot. Det er begynnelsen på en prosess som inkluderer mange diskusjoner og planlegginger. Men hvis du har tatt et godt valg, er det forhåpentligvis verdt det.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Valerio Baselli

Valerio Baselli  è Giornalista di Morningstar.

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings