Hvordan investere i AI på en lavrisiko-måte

Denne fondsforvalteren deler AI-gigantene inn i tre kategorier, og sier at hvis du vil ha en lavrisikostrategi, er det spesielt en du kan vurdere å kjøpe.

Gerrit Smith 17.08.2023 | 15.18
Facebook Twitter LinkedIn

Hjerne formet som en mikrobrikke

Investorinteressen for AI eksploderte i år etter at ChatGPT ble den raskest voksende forbrukerapplikasjonen i historien, og skalert til 100 millioner aktive brukere på bare to måneder.

Selv om det fortsatt er noen usikkerhetsmomenter i hvordan teknologien vil rulle ut, søker investorer etter gode muligheter. Å velge den beste av dem krever imidlertid dyp analyse av en rekke kritiske problemstillinger.

Når du vurderer investeringskandidater i dette området, er følgende egenskaper spesielt viktige:

•  Innovativ ekspertise (evnen til å tiltrekke og beholde de aller beste talentene innen elektronikk);

•  Databehandlingskapasitet (en dokumentert merittliste med å utvikle bransjeledende kapasitet og evner, inkludert utvikling av superdatamaskiner);

•  Datamengde (bedrifter med eierskap til store databanker som det kan gjøres studier og analyser på har et strategisk konkurransefortrinn);

•  Høy datakvalitet (verdien av output er en direkte funksjon av kvaliteten på dataene som konklusjonene trekkes på).

• Til slutt ønsker vi å se lederskap på regulering og sikkerhet. Noen selskaper har vært i forkant på disse områdene, og vi vil være på vakt mot de som er mer nølende rundt styring og sikkerhet.

AI er virkelig en revolusjon innen dataanalyse, og det er mange investeringsmuligheter som nå gir investorer et bredt, men også potensielt forvirrende, utvalg av alternativer.

Vi tror de kan grupperes bredt i tre forskjellige kategorier, som investorer kan vurdere for en spredning av eksponeringer.

De kritiske aktivatorene

Disse selskapene har vært medvirkende til å utvikle ledende AI-teknologi, som muliggjør databehandlingskapasitet og superdatamaskinproduksjon. De inkluderer Alphabet og Microsoft, som begge har vært i forkant med å utvikle ledende AI-teknologi. Microsoft høster allerede fruktene av sitt partnerskap med Open AI, og det har store muligheter til å oppselge sin AI inn i teknologistabelen.

En svært viktig bidragsyter til denne gruppen er halvlederindustrien og dens forsyningskjede. Blant hovedaktørene her er halvlederdesignselskaper som Nvidia (NVDA) og AMD. Selskaper involvert i halvlederproduksjon inkluderer TSMC og deres utstyrsleverandører som ASML, som har en uovertruffen posisjon innen spesialisert EUV litografiteknologi.

Selskaper som utvikler programvare for brikkeutforming, som Synopsys og Cadence Design Systems, er også godt posisjonert for å dra nytte av situasjonen. Deres spesialiserte programvareløsninger for brikke- og systemdesign innen data- og AI-miljøer gir dem muligheten til å utnytte den økende aktiviteten innen dette feltet.

Skytjenesteleverandørene og datasentrene

AI-relatert programvare vil hovedsakelig kjøres i skyen, og håndtering og lagring av data i skyen vil bli kraftig akselerert av AI. Dette bør komme slike som Alphabet, Amazon og Microsoft til gode. I Kina bør hovedmottakerne være Alibaba og Tencent, som eier de største skybedriftene i den delen av verden.

Vi har en stor posisjon i Alphabet og tror at AI har rom for å skalere sin skyvirksomhet, så det er en mye mer betydelig profittdriver. Amazon AWS, den største skyvirksomheten globalt, bør se en reakselerasjon av veksten på grunn av AI etter en nylig periode med nedbremsing.

Viktigere er det at det forventes store kapitalutgifter knyttet til AI fra skyselskaper, noe som burde være til nytte for noen av firmaene som er involvert i å bygge ut datasenterinfrastrukturen, inkludert nettverksselskaper som Arista Networks (ANET) og Cisco Systems (CSCO).

Adoptantene

AI forventes å trenge gjennom flere bransjer, og det er mange typer bruk av teknologien. Vårt fokus er å identifisere gründerselskaper som skynder seg å ta i bruk AI raskt og bruke den til å styrke konkurranseevnen deres. Vi har allerede sett slike som Adobe (ADBE), Oracle (ORCL) og Salesforce (CRM) i front med deres AI-distribusjoner.

Gjennom applikasjoner som Photoshop har Adobe distribuert AI-verktøy til sine kunder i flere år, uten at de egentlig har vært klar over det. Det har nå utviklet et veldig sofistikert verktøy for bilder og video kalt Adobe Firefly, som det planlegger å integrere på tvers av hele produktserien.

Ikke bare vil dette øke det adresserbare markedet betydelig, men det vil også gi enorme muligheter for mersalg og prissetting, noe som bør støtte dens sterke vekstbane og forsterke dens strategiske konkurransefortrinn.

Til slutt representerer Accenture sannsynligvis den laveste risikoen når det gjelder investeringer innen AI. Selskapet gir rådgivning til en rekke bedrifter angående deres teknologiske behov og utvikling, og nå har de også spisset fokuset mot AI-strategi, implementering og vedlikehold. Over tre fjerdedeler av deres konsulentarbeid dreier seg om ny teknologi, og nylige kvartalsresultater bekrefter deres deltakelse i hele 100 generative AI-prosjekter. Dette gir en indikasjon på omfanget og tempoet i adopsjonsmulighetene som følger med denne revolusjonen innen dataanalyse. 

Vennligst merk at denne artikkelen er helt eller delvis oversatt av en maskin, og det kan derfor være noen skrivefeil eller unøyaktigheter i teksten. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til teksten, ta gjerne kontakt med guro.tungeland@morningstar.com

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Adobe Inc477,56 USD0,87Rating
Advanced Micro Devices Inc157,40 USD2,37Rating
Amazon.com Inc179,62 USD3,43Rating
ASML Holding NV ADR918,97 USD1,82Rating
NVIDIA Corp877,35 USD6,18Rating

Om forfatteren

Gerrit Smith  er fondsforvalter i UK-baserte Stonehage Fleming.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer