Er nettdistributører av fond ‘verdiøkende’ tjenester?

MIFID II krever at distributører har en ‘verdiøkende’ tjeneste for at de kan ta betalt fra andre enn kunden.

Thomas Furuseth 05.06.2018 | 15:34

Man kan si mye om den europeiske unionen, men de er i alle fall ikke redde for å røske opp billionmarkeder fra røttene og potte dem om.

MIFID II som ble innført 1.1.2018 var en slik ompotting av et stort antall blomster, og det er ikke sikkert alle blomstene overlever behandlingen. Eksempelvis rapporterte Financial Times at meglerinntektene (Banks and brokers suffer ‘dramatic’ fall in commissions, bak betalingsmur) i Europa har stupt med 30 % etter gjennomføringen av MIFID II. Obligasjonsmarkedet, som i Norge fungerer på samme sett som på 80-tallet med meglere som sitter på mye informasjon og makt, har blitt mye vanskeligere å navigere i for alle som handler i det. Årsaken spores tilbake til hvordan verdipapirene handles og reglene som omfatter hvordan ‘over disken’-handler nå skal gjennomføres i henhold til MIFID II.

Meglerhusene må splitte salg av analysetjenester og transaksjoner, noe som i utgangspunktet høres tilforlatelig ut. Men hvorfor skulle disse to tjenestene pakkes sammen? Sannsynligvis har dette medført overproduksjon av analysetjenester, samtidig så har dette bidratt til produksjon av analyser også for mindre selskaper. Når forvalterne må plukke opp regningen og dette vises på egen bunnlinje, så kutter dem i analysetjenestene som nå må kjøpes inn, og analyseprodusentene kutter i produksjonen. Hvor starter de med disse kuttene? Blant de minste selskapene. Derfor har det nå dukket opp et nytt marked for analysetjenester, blant SMB-bedriftene. Så får vi se om insentivene blir bedre når de børsnoterte selskapene bestiller rapportene heller enn meglerhusets meglere.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Artikkelen er tilgjengelig for gratismedlemmer hos Morningstar.

Bli medlem, det er gratis!

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  er analytiker og redaktør på Morningstar.no. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Brukervilkår medlemmer        Cookies