Vil teknologi endre forvaltnings- og rådgivningsbransjen?

Ja, men det er ikke alltid man kan se det fra utsiden. 

Thomas Furuseth 15.03.2017 | 10:20
Facebook Twitter LinkedIn

Morningstar avholdt 9. mars 2017 Executive Forum og Fund Awards. I den forbindelse var vi heldige å få Christoffer Hernæs, Chief Digital Officer i Skandiabanken, til å snakke om FinTech. FinTech er en fellesbetegnelse på teknologi som skapes for å lette vår finansielle hverdag. Vipps et godt eksempel på dette. Vipps kan benyttes av alle i Norge, og ikke bare de som har bankforbindelse hos DNB. I utgangspunktet var Vipps en vennebetalingstjeneste, og Hernæs påpekte at dersom man hadde hørt på brukerundersøkelsen som ble avholdt i forkant, så ville Vipps aldri blitt noe av.

Nå kan man bruke Vipps til ganske mye forskjellig, og tjenesten har blitt kontinuerlig forbedret. Selv var jeg nok en «late adopter» (bruker nummer 1,7 millioner eller noe slikt, ca 1 år etter lansering), men har i etterkant brukt den til å kjøpe varer på nett, gitt til gode formål og overført til «vennen» kona.

Vipps er ikke et enestående tilfelle, det finnes en skog av selskaper som forsøker å få oss til å gjøre forskjellige ting via teknologi. Noe av det er infrastrukturen, altså å bytte ut medarbeideren på bakrommet med en algoritme for å effektivisere, mens annet er på fremsiden altså interaksjonen mellom brukeren og tjenesten.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Artikkelen er tilgjengelig for gratismedlemmer hos Morningstar.

Bli medlem, det er gratis!
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  var analytiker og redaktør på Morningstar.no i perioden 2006 til og med mai 2020. Han jobber nå i DNB. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookies