Lululemon - utfordrer i en krevende kategori

Morningstar har oppdatert sine tall for det canadiske klesmerket Lululemon

Morningstar 13.04.2023 | 9.55
Facebook Twitter LinkedIn

lulu ceo

foto: Lululemon Athletica

En avansert treningsspesialist

Lululemon designer, distribuerer og markedsfører sportsklær, fottøy og tilbehør for kvinner, menn og jenter.

Lululemon tilbyr bukser, shorts, topper og jakker for fritids- og sportsaktiviteter som yoga og løping.

Selskapet selger også treningstilbehør, som vesker, yogamatter og utstyr.

Lululemon selger produktene sine i mer enn 600 bedriftseide butikker i 18 land og på nett. Selskapet ble grunnlagt i 1998 og er basert i Vancouver, Canada.

Investeringscase

Selskapets tre prioriteringer er produktinnovasjon, e-handel og internasjonal ekspansjon.

Vi tror produktinnovasjon er nøkkelen ettersom mange konkurrenter, inkludert GAPs Athleta, selger leggings for kvinner av lignende kvalitet.

Lululemon må introdusere nye stoffer og teknologier for å opprettholde sin popularitet i denne krevende produktkategorien.

Selskapet planlegger også å utvide sortimentet av herresko (24 % av salget i 2022) og utvide sitt begynnende utvalg av sportssko.

Selv om vi tror disse kategoriene stemmer overens med Lululemon-merket, setter de det også i direkte konkurranse med aktive klesselskaper som Nike.

Forsterket av pandemien forventer vi at Lululemons e-handel vil bli stadig viktigere.

Kjeden oppnådde 33 % salgsvekst i 2022 og inntektene var høyere fra merkets nettbutikker.

Lululemons e-handel forventes å dra nytte av investeringer i digitale muligheter (som kjøp på nett, henting i butikk), nye produkter og et ekspanderende lojalitetsprogram.

Selv om vi anslår driftsmarginene for e-handel på 42 % på lang sikt, bør økende digitalt salg forbedre den totale lønnsomheten.

Vi ser en mulighet for Lululemon til å ekspandere utenfor Nord-Amerika.

Salget utenfor regionen utgjorde bare 16 % av det totale salget i 2022, men har vokst med mer enn 30 % årlig.

Vi tror Lululemon bygger sin merkevare i utlandet og har en stor mulighet for nye butikker og større nettsalg i Kina, det nest største markedet for sportsklær.

I 2032 forventer vi at salget utenfor Nord-Amerika vil nå 7,3 milliarder dollar (fra 1,3 milliarder dollar i 2022) og utgjøre 33 % av det totale salget.

Estimat for virkelig verdi

Vi øker vårt estimat av Lululemons virkelige verdi til $247 ($) per aksje fra $233 per aksje etter resultatrapporten for fjerde kvartal 2022.

Selskapet leverte 30 % salgsvekst i fjerde kvartal (over vår prognose på 27 %) og en justert driftsmargin på 28,3 % (20 basispunkter over vårt estimat), selv om marginjustert brutto falt 70 basispunkter til 57,4 %.

For hele året 2022 registrerte Lululemon en justert EPS på $10,07, sammenlignet med $7,79 i 2021.

For 2023 forventer vi en EPS på $11,71 og en salgsvekst på 15 %, noe opp fra våre tidligere estimater på henholdsvis $11,59 og 14%.

Vår veiledning antar en justert P/E på 21 for 2023 og en justert EV/EBITDA på rundt 12. På lang sikt tror vi at Lululemons salgsvekst vil falle til høye tall ettersom den nylige økningen i etterspørselen modereres og konkurransen øker.

Vi anslår at Lululemon vil drive cirka 1200 butikker globalt innen 10 år.

Vi forventer at den gjennomsnittlige butikkstørrelsen vil øke (til rundt 4600 kvadratfot, fra rundt 3900 kvadratfot for tiden) i løpet av det neste tiåret, med salg per kvadratfot i gjennomsnitt rundt $1300, fra rundt $1600 i 2022 ettersom nettsalget fortsetter å øke.

Totalt sett forventer vi 6,8 milliarder dollar i salg i fysiske bedriftseide butikker i 2032, noe som representerer en CAGR på 6 %.

Forsterket av pandemien, vokste Lululemons e-handel til 46 % av salget i 2022, fra bare 8 % av salget i 2010.

Vi forventer at e-handelsinntektene vil vokse fra 3,7 milliarder dollar i 2022 til 14,1 milliarder dollar i 2032.

Totalt sett anslår vi en sammensatt gjennomsnittlig Lululemon-inntektsvekst i løpet av det neste tiåret på 11 % og forventer at den vil nå 22,3 milliarder dollar i omsetning i 2032.

Vi tror Lululemon kan øke bruttomarginene på premiumpriser og redusere kostnadene.

Selskapet har forbedret sin forsyningskjede, og vi tror det kan realisere kostnadsbesparelser, samtidig som at den internasjonale virksomheten for herretøy utvides.

Vi forventer at bruttomarginene stabiliserer seg på 58 % på lang sikt.

Vi forventer også at Lululemons gjennomsnittlige årlige driftsmarginer over de neste 10 årene vil øke til 24 %, fra 22 % (på justert basis) i 2021 og 2022.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar  Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer