POV: TikTok blir utestengt, og du er en av konkurrentene

En potensiell slutt på Tik Tok i USA er en mulighet for konkurrentene, og spesielt de som satser på videoer i kortformat

Vikram Barhat 12.04.2023 | 16.07
Facebook Twitter LinkedIn

TikTok logo

Alle øyne er rettet mot den pågående kontroversen rundt den populære sosiale medieappen TikTok. Biden-administrasjonen har truet med å utestenge den kinesiske applikasjonen fra USA, med henvisning til nasjonal sikkerhet og bekymringer om personvern.

Samtidig som det er stor usikkerhet rundt fremtiden til TikTok i USA, er dette også en mulighet for andre sosiale medieplattformer til å fange oppmerksomheten til TikToks store antall brukere.

Hvis TikTok, eid av det kinesiske selskapet Bytedance, skulle forsvinne fra USA og andre vestlige land, kan innholdsskapere og annonsører se til rivaler som Snap, Metas Instagram og Googles YouTube – alle konkurrerende produkter er rettet mot en lignende demografi.

Med en stor og voksende base av brukere, innholdsskapere og annonsører, er disse selskapene godt posisjonert til å utnytte det mulige utfallet av et TikTok-forbud.

Googles morselskap Alphabet (GOOGer en internettmediegigant med flere programvare- og maskinvaretilbud, inkludert TikTok-rival YouTube Shorts.

Shorts er populært blant en yngre målgruppe og blir sett av mer enn en milliard brukere månedlig. Selskapets YouTube-plattform er verdens største nettbaserte videokilde med mer enn to milliarder månedlige brukere.

«Joe Biden-administrasjonen truer med å utestenge TikTok fra USA og diskusjonene om et mulig salg av sin amerikanske virksomhet til et amerikansk selskap har økt» heter det i en nylig Morningstar-aksjerapport, som understreker at «usikkerheten rundt mulig forbud eller salg av TikTok kan være til nytte for Snap, Metas Instagram og Googles YouTube».

Denne usikkerheten kan få TikTok-influensere med store følgerskarer til å «fokusere mer på, og muligens skyve publikum til andre sosiale nettverksplattformer», legger rapporten til.

Hvis et forbud blir godkjent og håndhevet, kan innholdet, brukerantallet og engasjementet (og annonsekronene) strømme til andre sosiale medieplattformer, inkludert YouTube, sier Morningstars aksjeanalytiker Ali Mogharabi, som setter aksjens virkelige verdi til $154.

«Ethvert avbrudd eller reduksjon i kvaliteten på TikToks evne til å tilby relevant og engasjerende innhold kan presse brukerne og skaperne til å bruke mer tid på andre plattformer» sier han.

Alphabet har også kuttet tusenvis av jobber som en del av strukturelle tilpasninger for å kutte kostnader og øke konkurransedyktigheten.

Morselskapet til den populære sosiale medieappen Instagram, Meta (META), er verdens største nettbaserte sosiale nettverk, med 3,7 milliarder aktive månedlige brukere. Firmaets sosiale medier-imperium inkluderer også andre populære apper som Facebook, Messenger, WhatsApp og et økosystem av tilsvarende funksjoner og produkter.

Firmaet genererer 90 % av inntektene sine gjennom annonsering, med mer enn 45 % fra USA og Canada og over 20 % fra Europa.

«Meta kan være den største vinneren av et TikTok-salg ettersom økt fokus på tilstedeværelsen av en formidabel konkurrent som TikTok kan redusere antirustlovgivningen  i Metas favør» heter det i Morningstar-rapporten.

Videre, ut fra Metas brukerantall, har tilstedeværelsen av TikTok ikke påvirket Metas nettverkseffekt, bemerker rapporten.

«Meta tar skritt for å tjene penger på de forskjellige appene sine, for eksempel å tilby interaktive videoannonser og benytte seg av e-handel», sier Mogharabi, som anslår aksjens virkelige verdi til $260.

Samtidig som at selskapet bare refererer til seg selv som et kameraselskap, har Snap (SNAPen av de mest populære sosiale nettverksappene på markedet, Snapchat. Med 375 millioner daglige aktive brukere, genererer Snap nesten alle sine inntekter fra annonsering, med 70 % fra Nord-Amerika.

De fleste av Snapchats brukere er mellom 18 og 24 år. «Vi tror at Snap og brukerne drar nytte av en nettverkseffekt blant kundebasen og begynner å tiltrekke seg oppmerksomheten (og dollar) til annonsører med en vekstbane mot nesten 3,8 milliarder dollar i inntekt», heter det i en Morningstar-aksjerapport.

TikTok er en formidabel konkurrent til Snap. Derfor, i tilfelle et TikTok-forbud blir autorisert og fullbyrdet av den amerikanske regjeringen, er det sannsynlig at Snap, og de andre amerikanske selskapene, vil være vitne til en økning i innhold, antall brukere, engasjementnivåer og annonseinntekter, legger rapporten til.

Selv om Snaps adresserbare marked er stort og digitale annonsebudsjetter fortsetter å vokse, gitt den intense konkurransen i området, «er det ingen garanti for at en større del av nye digitale annonsedollar vil strømme til Snap», sier Mogharabi, som vurderer aksjen til å ha en verdi på USD 16.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Vikram Barhat  er en Toronto-basert finansskribent som spesialiserer seg på investeringer, aksjemarkeder, personlig økonomi og andre områder av finansnæringen.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer