Store endringer på gang i bilindustrien

Richard Hilgert, bilanalytiker hos Morningstar ser nærmere på verdikjeden til bilprodusentene

Robert van den Oever 17.03.2023 | 14.21
Facebook Twitter LinkedIn

electric car charging

I bilindustrien er mye fokus viet overgangen til elektriske biler. Tesla var pioneren, men andre store globale produsenter er i ferd med å innhente forspranget. De enorme investeringene i avansert drivverksteknologi og jakten på sjeldne metaller betyr et dramatisk skifte i hvordan industrien fungerer og hvilke forretningsområder som vil kunne sørge for profitt i fremtiden.

Tradisjonelt var bilprodusentene eller produsentene av originalutstyr (OEM-er) nøkkelaktørene, men de siste par årene har leverandørene blitt stadig viktigere gjennom spisskompetanse og egenutviklet teknologi.

Morningstars bilanalytiker Richard Hilgert ser nærmere på det nye landskapet i den årlige Automotive Observer, som gir et oversiktsbilde av den globale bilindustrien.

Under utvikling av nye bilmodeller jobber ansatte i leverandørbedriftene sammen med bilprodusenter og er ofte samlokalisert med kundenes utviklingsingeniører. I løpet av en produksjonslevetid på rundt fem til ti år jobber leverandørenes ingeniører igjen tett med OEM-personell på deres monteringsanlegg og omvendt.

«På grunn av den langsiktige, svært integrerte naturen til OEM/leverandør-forhold, anses leverandører til utviklingsprogrammet for kjøretøy som viktig for å sikre innovasjon og teknologiutvikling.»

Etter hans syn har markedet undervurdert denne vinklingen på bilprodusenter. Det har gjort aksjene til Adient, Aptiv, BorgWarner, Continental, Gentex og Vitesco attraktivt verdsatt. Analytikerens toppvalg blant leverandører er Gentex og BorgWarner.

Fortsatt store penger i speil

Speil-produsenten Gentex som har spesialisert seg på automatisk dimmede speil er en av Hilgerts favoritter innen sektoren på grunn av sin dominerende markedsandel på nesten 90% og «fraværet av gjeld, samt stabile kontantstrøm» Gentex sine EBIT-marginer og frie kontantstrømgenerering er dominerende blant billeverandører og ligner mer på teknologiselskaper som Apple eller Garmin.

Gentex-aksjen handles derfor sjelden under Hilgerts virkelige verdi på $35. Men «brikkemangelen som herjer leverandørenes volum har redusert aksjeprisen til det vi ser på som et attraktivt kursnivå, som handles til omtrent 20% rabatt», påpeker han.

«Vi har hørt skeptikere i over et tiår fortelle oss at kameraer erstatter speil og at Gentex sin kjerneteknologi vil være foreldet, men gjennom hele denne perioden har selskapet fortsatt å innovere produktportefølje, samt styrke sin finansielle posisjon. Bilprodusenter har også kommunisert at det å erstatte speil med kameraer ikke er noe de fokuserer på grunn av kostnader og gjeldende krav til regulering».

Dessuten må sjåførene også tilpasse seg, noe som kan være problematisk for folk som bruker bifokale kontaktlinser. Mange sjåfører er rett og slett ikke komfortable uten sine pålitelige speil og er ikke villige til å betale ekstrakostnaden for kameraer.

BorgWarner - en sentral aktør i elbil-landskapet

Morningstars andre favorittbilleverandør er den ledende leverandøren av fremdriftssystemer, BorgWarner. Selskapet kan dra mest nytte av overgangen til elektrisk, ettersom elektriske drivverkkomponenter er en viktig del av produkttilbudet for bilprodusenter.

Vi tror markedet undervurderer sin makt og mulige dominans. Investorer har sett for mye på de kortsiktige problemene i en bransje som sto overfor chipmangel, økende materialkostnader og logistikkforstyrrelser, og fryktet en resesjonsdrevet salgsnedgang. Denne forsiktigheten skapte en rabatt på 30 % pluss på BorgWarner-aksjene under deres virkelige verdi estimat på $79, noe som gjorde den til en attraktivt verdsatt 4-stjerners aksje.

De solide fremtidsutsiktene kan oversettes til en forventet sammensatt årlig inntektsvekst på 4 % fra 2019 til 2030, ifølge Hilgerts estimater. Den forventede årlige nedgangen på 2 % i inntekter fra tradisjonell forbrenningsmotorvirksomhet (det vil si turboladere, ventilsystem, eksosgassresirkuleringsmoduler, termiske systemer og drivlinjesensorer) vil bli mer enn oppveid av en årlig vekst på 49 % innen veksten til elektrisk bilteknologi (det betyr kabinvarmere, batterimoduler og -systemer, batteripakker, batterivarmere og batterilading).

Det er også verdt å gjøre rede for den eventuelle avhendingen av 4 milliarder dollar i lavvekst/lavmargin ICE-aktiviteter og ankomsten av 2 milliarder dollar i inntekter fra elektriske kjøretøy (EV). I følge Hilgerts prognose vil 45 % av BorgWarners inntekter stamme fra EV innen 2030.

Det er derfor gode grunner til å følge med BorgWarner i årene som kommer, grunnet selskapets sentrale rolle i det fremvoksende økosystemet for elektriske biler.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Robert van den Oever  er redaktør hos Morningstar i Nederland.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer