De beste internasjonale selskapene å eie nå: 2022-utgaven

Disse internasjonale selskapene er godt posisjonert for fremtiden.

Morningstar 29.08.2022 | 12.46
Facebook Twitter LinkedIn

buildings

De fleste investorer har en viss mengde hjemme-bias. Det vil si at de har en tendens til å foretrekke innenlandske aksjer fra sitt eget hjemland fremfor internasjonale selskaper, og dette gir mening. Investorer er sannsynligvis mer kjent med selskaper fra sitt eget land og er følgelig mer komfortabel med å rette investeringene sine mot dem.

Men i dagens investeringsverden er «det å ha internasjonal eksponering et av de første trinnene mot en diversifisert portefølje», ifølge Morningstars portfolio strategist Amy Arnott. Hvis for eksempel den amerikanske dollaren svekkes, kan eksponering mot europeiske eller asiatiske aksjer være med på å dempe innvirkningen på porteføljen din.

Med det i bakhodet, hvordan kan aksjeinvestorer håndtere det å investere i internasjonale selskaper?

For det første er det viktig å bemerke seg at hos Morningstar ser vi ikke på investering gjennom linsen til daglige prisbevegelser eller såkalte «hot tips». Vi ser på det å eie en enkelt aksje som det samme som å eie en liten del av selskapet eller den underliggende virksomheten i seg selv.

Se for deg scenarioet hvor du skal kjøpe en bil. Når man skal bruke penger på innkjøp av bil vil man gjerne legge en del innsats inn i denne investeringen slik at man er sikker på kjøpet. Man vil blant annet utforske hvilke muligheter som er der ute, i tillegg til å sammenligne de ulike alternativene. Denne mengden innsats har en tendens til å fungere godt for våre behov, og vil forhåpentligvis resultere i et pålitelig kjøretøy. Dette er den samme tilnærmingen vi bruker når vi kjøper en aksje.

En av de beste måtene å identifisere høykvalitetsselskaper på er ved å sjekke ut Morningstar Economic Moat Rating, som vurderer et selskaps konkurransefortrinn. Dette begrepet ble popularisert av Warren Buffett, som også sa at «Nøkkelen til investering er … å fastslå konkurransefortrinnet til et gitt selskap og – fremfor alt – holdbarheten til den fordelen. Produktene eller tjenestene som har brede, bærekraftige vollgraver (wide moats) rundt seg er de som gir avkastning til investorer.»

Vi benyttet oss av moat-vurderingen som utgangspunkt i utformingen av listen over de beste selskapene du kan eie. Som de beste selskapene under vår dekning har de wide economic moats, de har et konkurransefortrinn som er enten jevn eller økende, de har forutsigbare kontantstrømmer og de har effektiv kapitalallokering. (Du kan lære mer om denne metodologien her)

Vi brukte moat-vurderingen som utgangspunkt for å sette sammen en liste over de beste selskapene du kan eie. Som de beste selskapene under vårt dekningsunivers har de wide economic moats, deres konkurransefortrinn er en styrke som enten er stabil eller økende, de har forutsigbare kontantstrømmer, og de har effektiv kapitalallokering. (Du kan lære mer om denne metodologien her).

Her er de 24 internasjonale selskapene som kom seg gjennom utvalget: 

best companies 2022

Selskaper innen defensivt konsum og helsetjenester er de mest representerte sektorene på denne listen, med seks selskaper hver. Industri ligger hakk i hel med fem selskaper, etterfulgt av teknologi med tre.

Vær oppmerksom på at denne listen ikke bør anses som anbefaling om kjøp. Det er snarere en liste over aksjer som du bør holde et øye med og som du kan se etter attraktive inngangspunkter hos. Selv det beste selskapet kan være en dårlig investering dersom du betaler for mye, og mange firmaer på denne listen er for tiden overvurdert.

Når det er sagt, noterer vi oss to aksjer på listen som har fått 5-stjerners rangering fra og med 9. august, noe som betyr at de er undervurdert i henhold til Morningstars anslag for rettferdig verdi.

De to aksjene er Belgia-baserte Anheuser-Busch InBev (BUD), produsent av ølmerkene Budweiser og Corona, og det kinesiske selskapet som har utspring fra Yum Brands, Yum China Holdings (YUMC), som drifter merker som KFC og Taco Bell i Kina. Her er hva våre analytikere har å si om disse to undervurderte selskapene.

Anheuser-Busch InBev

«Anheuser-Busch InBev har vært ivrige på oppkjøpsfronten, etter å ha gjort transformative avtaler for Interbrew og Anheuser-Busch, og nylig oppkjøp av Grupo Modelo, Oriental Brewery og SABMiller. Ledelsens strategi er å kjøpe merkevarer med en lovende vekstplattform, utvide distribusjonen og skvise kostnader nådeløst fra virksomheten. Tilbakebetalingsperioden for SABMiller-avtalen har imidlertid vært mye lengre enn vanlig, til tross for at ledelsen har gjort det godt på kostnadssiden. Vi forventer at fusjons- og oppkjøpsprosessen vil være på vent i ett eller to år frem til AB InBev leverer sitt balanseregnskap.

«Allikevel har tidligere oppkjøp skapt et monster med enorm global skala så vel som regional tetthet. AB InBev har en av de sterkeste kostnadsfordelene i vår dekning av defensivt konsum, og er blant de mest effektive operatørene. Omfattende global skala, sammen med dets monopollignende posisjoner i Latin-Amerika og Afrika, gir AB InBev betydelig innflytelse på faste kostnader og makt over anskaffelsespriser. Dette utspiller seg i firmaets meravkastning på investert kapital og klassens beste drifts- og kontantsykluser, forholdstallene på eiendelsomsetning og arbeidskapitalstyring. AB InBev utsetter betalinger til handelskreditorer mer enn 20% lenger enn dets nærmeste rival Heineken, og dets konvertering av fri kontantstrøm har vært konsekvent høyere enn konkurrentene de siste årene. Drivkraften til AB InBevs lønnsomhet er majoritetens eierandel i Ambev, det latinamerikanske bryggeriet som genererer en EBIT-margin på nesten 40% på øl i Brasil.

«AB InBev er godt posisjonert for å utnytte sekulær vekst i flere av sine markeder. I Latin-Amerika og i Asia, kombinert med nesten to tredjedeler av konsolidert EBIT, handler forbrukeren førsteklasses globale merkevarer, og AB InBev har en sterk portefølje med Budweiser, Corona og Stella Artois. Utviklede markeder, på den annen side, vil sannsynligvis forbli fragmenterte og konkurranseutsatte.»

Philip Gorham, director

Yum China Holdings

«Gjenoppblomstringen av COVID-19 tilfeller har igjen satt press på den kinesiske restaurantsektoren. Flere byer har vendt tilbake til byomfattende karantener, og reisevolumet i den tidlige perioden av kinesisk nyttår er ned 70%, noe som legger press på selskapets resultater på kort sikt. Likevel mener vi at investorer som ser etter muligheter innen restaurantbransjen bør ha tillit til restauranter som har skalaen til å være aggressive når det gjelder priser på kort sikt, som gir kundene deres større tilgang gjennom robuste digitale bestillings-, leverings- og drive-through-muligheter, og som har sunne balanseregnskap.

«Etter vårt syn tilfredsstiller Yum China disse investeringskriteriene, og vi identifiserer flere muligheter for at det skal vinne andeler av det fragmenterte kinesiske restaurantmarkedet på 700 milliarder dollar. I Kina står kjeder for omtrent 17% av restaurantutgiftene til befolkningen, sammenlignet 61% i USA og 34% over hele kloden. Vi er overbevist om at økende bruk av fastfood i befolkningen er underbygget av tre langsiktige sekulære trender: lengre arbeidstid for urbane forbrukere, raskt økende disponibel inntekt og stadig mindre familiestørrelser. Sammen med sterk merkevaregjenkjenning og en uovertruffen forsyningskjede, er Yum China satt til å være det selskapet som kommer best ut av den voksende fast-food bruken i Kina. Vi er også optimistiske med tanke på restaurantformater, forbedret digital markedsføring (fremhevet av 300 millioner medlemmer av lojalitetsprogrammet), uovertruffen leveringsevne og merkeutvidelsespotensial i Taco Bell, Little Sheep, Huang Ji Huang og Coffii & Joy.

«Selv om 2021 fortsatt vil by på pandemi-relaterte forstyrrelser, finner vi ledelsens langsiktige mål om høy ensifret vekst i systemsalg, 17% restaurantmarginer og lav- til middels EPS-vekst realistiske (om ikke litt konservative) gitt gunstige forbrukerdemografiske trender i Kina og driftsinnflytelsen som ligger i forretningsmodellen. Sammen med Yum Chinas utbytte (et kvartalsvis kontantutbytte på 0,12 dollar ble gjeninnført i fjerde kvartal av 2020) og fremtidige tilbakekjøp av aksjer, tror vi at Yum China tilbyr investorer et potensiale over gjennomsnittet.»

Ivan Su, senior equity analyst

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar  

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer