Trøbbel i luften – vær forberedt på turbulens

Flyindustrien opplever turbulens, og toppen av kaoset er ikke å se i horisonten ennå.  

Ollie Smith 09.06.2022 | 17.28
Facebook Twitter LinkedIn

Pilot panic

Å si at det har vært et par dårlige uker for flypassasjerer vil være en underdrivelse, men det kan være enda mer ubehag i vente for investorer også. 

Morningstars equity research analyst Joachim Kotze sier at flyselskaper med rett kan anklages for å overbooke flyreiser i et forsøk på å generere penger. Det påfølgende kaoset med kanselleringer har skadet merkevarens omdømme alvorlig og kan føre til reviderte resultatforventninger. Når det er sagt, kan mange av de dårlige nyhetene allerede være priset inn.

«Hele luftfartsindustrien sliter med å rekruttere ansatte – både på bakken og i luften – for å møte etterspørselen som har returnert kraftig etter mer enn to år med reiserestriksjoner,» sier han.

«Vi tror det er liten sannsynlighet for at bemanningskrisen vil løses av den hektiske sommerperioden, som påvirker en bransje som så frem til en god sesong og overskudd, for å gjenopprette en utstrakt balanse. Investorer kan nå forvente inntjeningsskuffelser og nedgraderinger, selv om vi tror at store deler av de dårlige nyhetene er priset inn.»

Det britiske varemerket EasyJet (EZJ) er blant de mest eksponerte merkene. Budsjettflyselskapet hadde gjort store kutt i antall ansatte under pandemien, og dets betydelige fotavtrykk ved sentrale knutepunkter slik som London Luton, Gatwick og Stansted, gjør det enda mer utsatt for kaoset enn andre selskaper, slik som blant annet Ryanair som har valgt å benytte mindre populære sekundære flyplasser.

I går (onsdag) bidro arbeidskonfliktene i Italia til ytterligere dramatikk. På Gatwick tyder rapporter på at EasyJet nå innstiller flyvninger til Alicante og Malaga, som er to faste favoritter blant britiske feriegjester.

Investorer kommer ikke til å følge med på dette med et smil om munnen. Aksjene i selskapet er ned 2,2% bare den siste måneden. Men gjør det det til et røverkjøp? Muligens, men det ligger mer usikkerhet i vente for selskapet.

Etter sommeren står flyselskapene overfor virkningen av en potensiell lavkonjunktur på kontantstrømmen, og kunder vil kanskje forsøke å begrense sine skjønnsmessige utgifter til ferier. Alt dette gjør de avhengige av en sterk balanse, og selv om EasyJet på ingen måte er den dårligste kandidaten i den kategorien, vil investorer muligens foretrekke å unngå turbulens i porteføljen.

I september i fjor uttalte EasyJet at investorene hadde kjøpt opp 93% av de nye aksjene som selskapet tilbød i en fortrinnsrettet emisjon på 1,2 milliarder pund, som var designet for å støtte pengeskrinet deres for den post-pandemiske gjenopprettingen. Det førte nok neppe til varme hjerter hos de eksisterende aksjonærene, men på lang sikt ga det en viktig trygghet på et tidspunkt med alvorlig usikkerhet.

Når det gjelder den menneskelige faktoren, forsøker EasyJet og konkurrentene fortsatt å ta igjen rekrutteringen, og gjennomføringstiden når det gjelder opplæring er fortsatt lang. Personalet må bestå sikkerhetsklareringer samt kundeservice og sikkerhetsopplæring.

«Å tiltrekke seg ansatte tar tid ettersom mange har forlatt bransjen for lignende lønnsnivåer og bedre arbeidstider. Bransjen vil potensielt måtte betale for å tiltrekke seg ansatte, noe som fører til kostnadspress,» sier Kotze.

«Hvis vi ser utover sommeren, hvis en lavkonjunktur tar tak og høyere drivstoffpriser vedvarer, kan det være et dobbeltslag som manifesterer seg i lavere forbrukeretterspørsel etter skjønnsmessige varer, slik som reiser, mens flyselskapene kjemper med å betale høyere drivstoffregninger.»

God flyt i Norge

Selv om det er flyplass-kaos hos flere europeiske flyplasser, med ubalanse i etterspørsel og tilbud samt kanselleringer av både British Airways og EasyJet, er det mindre som tyder på kaos her i Norge.

Fredag hadde Oslo Lufthavn sitt høyeste antall reisende siden før pandemien, og det ser ut til at det er god kontroll på flyplassen. En av grunnene for dette er blant annet at Oslo Lufthavn begynte planleggingen allerede i fjor høst, der de hadde fokus på økt bemanning i sikkerhetskontrollen og god flyt ellers på flyplassen. De har også hatt de norske permitteringsreglene i ryggen, hvor det har blitt gjennomført permitteringer fremfor oppsigelser, i forhold til andre land hvor det var mye oppsigelser.

Oslo Lufthavn har unngått flyplass-kaoset så langt, men vi blir allikevel preget av streik og avlysninger, noe som kan føre til at kaoset fort kan forplante seg her i Norge også.

Sørgebarnet SAS

Flyselskapet SAS, som gjentatte ganger har mottatt milliarder i kapital fra både svenske, danske og norske myndigheter for å overleve, kan gå en mørk fremtid i møte. Selskapet opplyser i sin siste halvårsrapport at de har behov for ytterligere kapital for å kunne klare seg fremover. Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson, har imidlertid gjort det klart at SAS må søke kapital på en annen måte, da den svenske stat ikke har ønsker om å stille med ytterligere frisk kapital. De har derimot sagt seg villige til å omgjøre gjeld til aksjer. Den norske stat gikk inn med 1,5 milliarder kroner i krisehjelp til SAS gjennom lånegarantier under pandemien, og denne posten vil også trolig bli gjort om til aksjer.

En ytterligere kompliserende faktor for næringen er at tusenvis av avganger kanselleres, noe som bidrar til økende misnøye fra reisende. SAS har allerede varslet 4000 kansellerte avganger i sommer, og legger ikke skjul på at det kan oppstå betydelig flere.

Som om ikke dette var nok, kom det i dag (torsdag) en nyhet om at forhandlingene mellom SAS-ledelsen og pilotene har strandet. Pilotforbundet varsler i en pressemelding at det kan bli streik fra 29.juni. Det innebærer at omtrent 1.000 piloter fra Norge, Sverige og Danmark kan tas ut i streik dersom SAS-ledelsen ikke trekker seg tilbake og blir enig i forhandlingene, sier Martin Lindgren, leder i SAS-seksjonen i Svensk pilotforening.

Han regner med at streiken kan påvirke opp mot 250 avganger og 45 000 reisende. Den forrige pilotstreiken skjedde i 2019 og varte i syv dager. Da ble 4.000 flyvninger i Sverige, Norge og Danmark kansellert og rundt 360.000 passasjerer ble berørt. Kostnaden for selskapet ble estimert til mellom 60 og 80 millioner svenske kroner per dag.

SAS-aksjen har hatt en turbulent reise de siste årene og har rast nesten 83% under denne tidsperioden.

Nykommer på rullebanen

Nykommeren FLYR har også fått kjenne på trykket fra reiselystne nordmenn. Dette kommer frem i en pressemelding fra Flyr, der de legger frem at de hadde 149.100 reisende passasjerer bare i mai, som er en økning på 22% fra passasjertrafikken for april. Med nedgående omdømme hos konkurrentene, grunnet kanselleringer og overbookinger, opplever Flyr nå en økning i salget med over 10 000 solgte billetter per dag. Flyselskapet leverte et underskudd på 211 millioner kroner i første kvartal av 2022, og har hatt et fall på nesten 80% siden børsnoteringen 1. mars 2021. Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr, opplyser at de forventer en fyllingsgrad i flyene sine på opp mot 80% i juni.

Etter pressemeldingen steg Flyr-aksjen rundt 3,2%, til en sluttkurs på 1,157 kroner onsdag 8.juni.

Gjennomgangen ovenfor er ikke ment å være en anbefaling av kjøp eller salg. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. 

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Ollie Smith  is editor of Morningstar UK

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer