3 Wide-moat aksjer som kan tjene ekstra mye på årets julehandel

Disse tre wide-moat aksjene kan tjene ekstra mye på årets julehandel.

Christopher Greiner, CFA 07.12.2020 | 16.10
Facebook Twitter LinkedIn

Eugene zhyvchik 0O 58 Lvo Yd Hk unsplash

I år er juleshoppere mer velkomne i butikkene enn noen gang før. Men COVID-19 pandemien med tilhørende sosial distansering, reiserestriksjoner og nedstengninger har påvirket forbrukeradferden. Vi har identifisert tre wide-moat aksjer som kan tjene ekstra mye på årets julehandel.

3 stocks in one table

Kilde: Morningstar Direct. Data per 01. desember 2020. 

Amazon

Det er sikkert ikke en overraskelse at wide-moat Amazon (AMZN) er på denne listen. Tiltakene som er iverksatt verden over for å opprettholde sosial distansering har gitt en enorm salgsvekst for internetthandelen, der Amazon er den dominerende giganten. I forbindelse med den andre bølgen av COVID-19 som vi nå står midt oppi, er forventningen at rekordmange av julenissens vennlige hjelpere vil kjøpe julegavene på internett i år. Global Survey rapporterer om en klar endring i julehandelen der kundene i større grad søker trygge butikkopplevelser og mer shopping på internett.

Det endrede adferdsmønsteret med hensyn til julehandelen vil trolig være til fordel for Amazon – et selskap med over 540 millioner estimerte globale aktive brukere. Sektorstrateg R.J. Hottovy sier: «Kombinasjonen av konkurransedyktige priser, enestående logistikk og hastighet, samt kundeservice på høyt nivå, gjør Amazon til en stadig viktigere distribusjonskanal for forbrukersegmentet (spesielt i lys av COVID-19 som medfører store driftsutfordringer for fysiske butikker)».

Siden julenissens reinsdyr ikke hadde tid til å dele sine meninger om de tre wide-moat aksjene i denne artikkelen (veldig opptatte med juleforberedelsene), har vi isteden inkludert hva oksene (bulls) og bjørnene (bears) sier. 

Amazon Bulls Bears

Visa

Wide-moat Visa (V) – en tilrettelegger for elektroniske pengeoverføringer verden over – er et annet selskap som forventes å tjene på årets julehandel. Visa genererer inntekter fra transaksjonsavgifter, og transaksjoner er, ikke overraskende, knyttet til forbruk. Visa mottar avgifter uavhengig av om betalingen gjøres med kredittkort, debetkort eller mobiltelefon, ifølge senior aksjeanalytiker Brett Horn. Horn informerer også om at digital betaling har forbigått kontantbetaling for noen år siden, fra et globalt perspektiv, og at dette skiftet mot elektronisk betaling har hjulpet Visa sin vekst.

Julen er definitivt en tid der mange drar visa-kortene ofte, og denne julen blir sannsynligvis ikke noe annerledes. Det forventes faktisk at julehandlende kunder vil dra sine debet- og kredittkort enda mer i år enn i fjor. Ifølge Deloitte forventes det at amerikanere vil bruke mellom USD 1147 milliarder og USD 1152 milliarder på juleshopping mellom november og januar, en økning på mellom 1 og 1,5% fra i fjor. Og det forventes at julehandelen i Norge vil øke med hele 10,5% sammenlignet med forrige jul.

Mesteparten av transaksjonene under årets juleshopping forventes å være tilrettelagt av Visa. Brett Horn sier: «Ifølge Nilson-rapporten har Visa over 50% markedsandel (basert på kjøpsvolum) i USA, Europa, Latin-Amerika, og Midtøsten/Afrika. I tillegg gjennomfører Visa cirka dobbelt så mange transaksjoner som sin nærmeste konkurrent, Mastercard. Visa sin posisjon innen elektronisk betaling er helt unik». 

Visa Bulls Bears

Cie Financiere Richemont

While the luxury goods industry has suffered huge blows due to the coronavirus pandemic, wide-moat Cie Financiere Richemont (CFR) - a global luxury goods conglomerate - might still benefit from this year’s Christmas shopping.  

Strict social distancing measures and travel restrictions have prevented high-end consumers from splashing their wealth on luxury hospitality and fine dining, an estimated USD 250 billion industry according to Bain. This unspent wealth could be funneled towards hard luxury goods, replacing soft gifts such as luxurious vacations and entertainments with glittering jewellery.  

Equity Analyst Jelena Sokolova says: “Richemont’s Jewellery Maisons, which include Cartier watches and jewellery and Van Cleef & Arpels, enjoy best-in-class profitability in the hard luxury segment.” Sokolova further explains: “Cartier, “the king of jewellers and jeweller of kings,” is arguably one of the best-known and strongest brands in the essentially nonbranded precious jewellery industry. We believe that the high share of gifting in the case of jewellery (about 70% in major jewellery-consuming countries, such as the U.S., China, and Japan, according to de Beers research), supports the category's conspicuous value and demand for the established brands, such as Richemont's Cartier and Van Cleef & Arpels. As an example, Cartier has been consistently in the top 10 gifting categories for the Chinese high net worth individuals (both men and women) according to Hurun Research since 2013.” 

Richemont Bulls Bears

Denne artikkelen må ikke anses som investeringsråd. Det anbefales alltid å snakke med en profesjonell finansaktør eller finansrådgiver før du kjøper eller selger verdipapirer.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc179,22 USD-1,14Rating
Compagnie Financiere Richemont SA Class A126,85 CHF-1,25Rating
Visa Inc Class A271,37 USD-0,48Rating

Om forfatteren

Christopher Greiner, CFA  er data journalist i Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer