Apple legger til rette vekst i 2020

På tross av makrorelaterte utfordringer i horisonten, tror vi Apple får vekst i regnskapsåret 2020 og øker fair value -estimatet til $220.

Abhinav Davuluri 01.11.2019 | 15.23
Facebook Twitter LinkedIn

Apple rapporterte regnskapsårets 4.kvartal som fortsatte den seneste tidens trend med sterke salgstall innen tjeneste-segmentet og innen kroppsnære enheter, noe som overskygger de nylige svake tallene fra iPhone-salget. Selv om iPhone-salget falt 15 % de første 3 kvartalene i 2019, sammenlignet med 2018, falt fjerdekvartalssalget bare 9 % i forhold til samme periode i fjor takket være tidlig adopsjon av iPhone 11 og stabilisering av salget i Stor-Kina. Eksklusivt iPhone, vokste salget med 17 % i forhold til fjoråret. Basert på guidingen fremover later det til at lanseringen av iPhone 11 har vært sterkere enn vi hadde forventet. Vi forventer nå et relativt sunt vekstår for iPhone-forretningsområdet og en 5G iPhone vil sannsynligvis bli lansert i 2020, noe som vi forventer vil opprettholde den solide veksttakten. Vi øker vårt estimat for fair value til USD 220 per aksje fra $200. Ettersom aksjen har steget 54 % hittil i 2019, anbefaler vi investorer å vente på en større sikkerhetsmargin.

Inntektene i fjerdekvartal steg 2 % i forhold til samme periode i fjor til 64 milliarder dollar. Inntektene fra iPhone endte opp på 33,4 milliarder, og vi forventer at priskuttet på 50 dollar til 699 for LCD-varianten (iPhone 11) versus forrige årets XR-modell vil støtte oppunder sterkere elastisitet for iPhone-etterspørselen i det kommende kvartalet. Tjenestesalget endte på 12,5 milliarder, noe som er opp 18 % i forhold til samme kvartalet i fjor, takket være flere rekorder fra App Store, Apple Care, Music, skytjenester, betalingstjenester og annonser på App Store. Kroppsnære enheter slik som Apple Watch og AirPods fortsetter å ha suksess og vokste med over 50 % i forhold til samme periode i fjor. Bruttomarginen endte på 38 %, noe som er opp 40 basispunkter (0,4 prosentpoeng, red. anm.) sekvensielt grunnet høyere vektstangseffekt fra høyere salg. I regnskapsåret 2019 endte salget ned 2 % til 260 milliarder amerikanske dollar ettersom svakt iPhone-salg mer enn utlignet salgsveksten i de øvrige kategoriene. Vi forventer at selskapet vender tilbake til vekst i regnskapsåret 2020 og vi estimerer at det vil bli 5 % årlig vekst i inntektene frem til 2024. Første-kvartals-tallene blir forventet til å være området 85,5 – 89,5 milliarder dollar, med midtpunktet som representerer 4 % vekst i forhold til fjorårets kvartal.

I tillegg til viktige produktlanseringer slik som iPhone 11 og Apple Watch Series 5 har Apple også lansert en lang rekke nye tjenester slik som Apple Arcade, Apple TV+ og Apple Card som sannsynligvis støtter oppunder veksten innen tjenestesegmentet. Apple Pay-inntektene og transaksjonene doblet seg i forhold til samme periode i fjor med over 3 milliarder transaksjoner i kvartalet og vi mistenker at mange iOS-kunder ønsker å søke om Apple Card via Wallet-appen på iPhone for å sømløst dra nytte av Apple Pay og Apple Card sammen. Tim Cook har sagt at kunder kan betale for iPhone med Apple Card og avbetale telefonen rentefritt over 24 måneder samtidig som man får 3 % cashback på totalkostnaden. Vi forventer at denne egenskapen burde drive frem akselerert adopsjon av Apples kredittkort og det bør gi verdifulle kundedata.

Vi noterer oss at Apple TV+ blir tilgjengelig 1. november med familieabonnement som starter på 4,99 dollar per måned. Apple vil forsøke å overbevise kundene ved å tilby 1 år gratis abonnement sammen med kjøp av ny iPhone, iPad eller Mac. Selv om Apples første bølge vil inkludere relativt høyprofil-serier slik som «The Morning Show» med Jennifer Aniston og Reese Witherspoon, så tror vi ikke at Apple, inntil videre, blir noe mer enn en av flere tilsvarende tilbydere hvor de møter sterk konkurranse med innholdsmarkedsledere slik som Netflix, Disney og andre.

På tilsvarende vis vil Apple Arcade også koste 4,99 dollar per måned, noe som gir tilgang til omtrent 100 spill uten annonser eller kjøp i app. Vi legger merke til at det nåværende markedet for mobilspill er tungt basert på annonser og kjøp i app og dermed setter vi spørsmålstegn med hvor stort grep Apple klarer å få over dette markedet. Selv om vi ikke klarer å se at noen av disse nye tjenestene flytter nåla på verdsettelsen av Apple på enkeltstående basis, så mener vi tjenesteområdet totalt sett er en vital del av selskapets evne til å tjene penger og enda viktigere å opprettholde den svært verdifulle basen med installerte iOS-enheter.

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Apple Inc217,96 USD0,22Rating

Om forfatteren

Abhinav Davuluri  er senior aksjeanalytiker hos Morningstar.

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer