Vil Amazon bli brutt opp i deler?

Konkurranselovverket i USA åpner opp for «antitrust» saker hvor selskaper kan bli splittet. Både Trump-administrasjonen og presidentkandidater fra Demokratene har kritisert noen av de store teknologiselskapene og Amazon er midt i denne diskusjonen.

R.J. Hottovy, CFA 26.09.2019 | 10.29
Facebook Twitter LinkedIn

I Morningstars seneste Consumer Observer mener Morningstars analytikere at en oppstykking av Amazon har lav sannsynlighet for å skje i nærmeste fremtid. På tross av et økende antall politikere som ønsker å regulere eller oppstykke flere store amerikanske teknologiselskaper, mener vi det ikke er et aktuelt tema i nærmeste fremtid. For det første starter slike saker med langdryge undersøkelser og muligheter for å anke saksbehandlingen gjør prosessen enda mer langdryg.

Morningstar tar i denne rapporten et dypdykk inn i dette temaet og flere andre emner i denne rapporten, og analytikerne ser på de langsiktige forutsetningene og antagelsene bak vår neddiskonterte kontantstrømsanalyse og introduserer en «summen av alle delene» verdsettelse for hvert av Amazons viktigste forretningsområder. Høydepunktene inkluderer:

  • Vår analyse vurderer at AWS og Amazon Advertising sannsynligvis er undervurdert av markedet. Med en estimert verdsettelse uavhengig av de andre forretningsområdene til Amazon på henholdsvis $550 milliarder og $125 milliarder, ser vi disse to forretningsområdene som de mest misforståtte og undervurderte brikkene i Amazons verdsettelsespuslespill.
  • Amazons nettbutikk har fortsatt rom for marginekspansjon, etter vårt syn. Vi forventer at den nord-amerikanske personkundesegmentet til å nå en margin på 5,5 % innen 2028 (sammenlignet med 4,5 % i 2018). Etter vårt syn er Amazons nettbutikker verdt sammenlagt $450 milliarder.
  • Fysiske butikker er komplementære til Amazons øvrige forretningsenheter. Vi mener at Whole Foods og Amazons øvrige dagligvareformater hjelper til med å bringe Prime-medlemskap til den fysiske verdenen og låser opp nye fortjenestemuligheter for abonnementstjenester. Dette hjelper også til å trekke til seg nye tredjepartsleverandører og tilbyr en differensiert kilde til kundedata.
  • Vi mener at konsumentene vil fortsatt bruke Amazon under resesjoner, og den vedvarende veksten i ikke-retail-segmenter hjelper til med diversifiseringen av Amazons forretningsområder. Selv om vi for tiden modellerer en moderasjon i globalt konsum i 2020 mener vi at Amazon er posisjonert for å vokse raskere enn konkurrentene de neste årene. Vi mener også at AWS og Amazon Advertising burde hjelpe selskapet ved å isolere selskapet mot den neste sykliske nedturen og forsterke selskapets endrede forretningsmiks i forhold til resesjonen i 2008-2009.

Kunder av Morningstar Direct kan laste ned hele rapporten her.

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc173,67 USD-1,65Rating

Om forfatteren

R.J. Hottovy, CFA  R. J. Hottovy, CFA, is a director of equity analysis with Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer