Teknologi: Hvorfor vi foretrekker mediaselskaper fremfor Netflix

Vi foretrekker mediaselskapene fremfor strømmingstjeneste på veien til global adoptering av ‘abonnert video på forespørsel’. 

Niel Macker 22.02.2017 | 9.49
Facebook Twitter LinkedIn

Netflixs forsøk på å utvide antallet abonnenter mens de forbedrer marginen vil bli hold tilbake grunnet høyere kostnader, økt konkurranse og svakheter til de begrensede tjenestene.

De siste 10 årene har SVOD (abonnert video på forespørsel) blitt transformert fra en tilleggstjeneste for eldre repriser til en primær eller sekundær visningsplattform med høykvalitetsprogrammer.

Selv om Netflix har fremkommet som en vinner innenfor SVOD-markedet så langt, har vi større reservasjoner rundt selskapets evne til å møte eller overgå markedets forventninger til fremtidig vekst i abonnenter og margin-ekspansjon. Dermed gjentar vi vårt ‘fair value’-estimat på $73 og opprettholder en ‘smal økonomisk vollgrav’ for Netflix.

Vår rapport undersøker SVOD-markedet, ser på de raskt endrede video-visningstrendene, og mulighetene for SVOD-tilbydere både i USA og internasjonalt. Kort fortalt ser vi økt konkurranse og tilgjengeligheten av bredbånd som begrensninger for Netflixs fremtidige vekst. I USA ser vi trusler fra Amazon, Hulu og en voksende liste av nisjetilbydere som faktorer som demper Netflixs evne til å øke antallet abonnenter. Internasjonalt tror vi at det vil bli en kamp med lokale innholdsleverandører, og vi frykter at en begrenset-tjeneste [eng: skinny offering] kan hindre adopsjonen i noen markeder. Vi tror også at amerikanske forbrukere har høyere prissensitivitet enn tidligere ventet, noe som begrenser Netflixs’ mulighet til å øke prisene og samtidig begrense kundeomløp.

Ikke minst foretrekker vi å investere i SVOD fra media-siden, spesielt gjennom selskaper med bred økonomisk vollgrav slik som Disney og Fox, ettersom begge selskapene er i stand til å beskytte seg mot konkurrenter i møte med pågående endringer på tvers av medialandskapet. I Australia har vi også funnet Nine Entertainment (ingen økonomisk vollgrav) som den beste aksje for å dra nytte av SVOD-fremgangen. 

Netflix

Ovenfor er kun et kortfattet sammendrag, hele rapporten er på 92 sider. Denne ble først publisert 1. februar 2017 på Morningstar Select. Morningstar Stock Rating endres daglig basert på kursutvikling, endringer av analytikers estimater også videre. Artikkelen inneholder synspunkter og fremskrivninger som ikke nødvendigvis vil inntreffe og følgelig er usikre. Artikkelen er ment til å være til utdanningsformål, og ikke investeringsråd. Forhør deg alltid med investeringsrådgiver før kjøp og salg av verdipapirer, eller gjør investeringer basert på egne vurderinger. 

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Netflix Inc620,35 USD-0,40Rating
Nine Entertainment Co. Holdings Ltd1,56 AUD-2,50Rating
The Walt Disney Co114,52 USD0,45Rating

Om forfatteren

Niel Macker  er aksjeanalytiker hos Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer