Etter 27/06/2025 vil denne websiden sende deg videre til en ny Morningstar webside som vil være på engelsk.

Defensiv konsum; fortsatt noen muligheter i Europa

Investorers søken etter trygg avkastning i defensive sektorer har dratt kursene opp, avkastning hittil i år er på 19,5 % i EUR, mot 5,4 % for Stoxx Europe 600 indeksen. Det finnes noen muligheter, men flere av selskaper er i nærheten av "Fair Value".

Jocelyn Jovene 16.10.2015 | 14:43
Facebook Twitter LinkedIn

De siste tre månedene falt markedet nesten 10 % (alle tall i euro, med mindre annet oppgitt), samtidig falt defensivt konsum bare 2 %, med andre ord så har sektoren opprettholdt sin defensive karakter.

Det bør bemerkes at multiplene er høyere enn normalen, med løpende 12 måneders P/E (pris/fortjeneste) på 19,2x mot historisk snitt på 15,9x. På samme sett er P/B (pris/bokverdi) nå 3,9x mot et historisk snitt på 3,3x. Samtidig er forventet avkastning på egenkapitalen 20,1 %, mot et historisk gjennomsnitt på 19,5 %.

Med andre ord så er ikke prisingen helt utenfor rimelighetens grenser, selv om multiplene er høye sammenlignet med tidligere. Den økte verdsettelsen kan, blant annet, forklares med høyere ‘kvalitet’ eller at selskapene har sterke konkurransefortrinn. Blant de 23 aksjer notert i Europa som Morningstar følger med analytiker, har ni selskaper stort konkurransefortrinn (Wide Moat), seks har noe konkurransefortrinn (Narrow Moat). Morningstar tildeler Moat til selskaper som har bærekraftig konkurransefortrinn (les mer her og se tabell nedenfor).

Aksjene nedenfor handles til gjennomsnittlig rabatt på 4 %, som overordnet er en noe sever sikkerhetsmargin. Men, det finnes muligheter, blant annet innefor selskapene med størst rabatt som matkjeder som Casino, Carrefour, Delhaize og Tesco, og i mindre grad alkoholholdige drikkevarer(Diageo og Anheuser-Busch Inbev), samt matproduksjon (Danone og Nesté). Det er derimot viktig å forstå årsaken til lav verdsettelse, og avdekke om det er markedsanomalier som kan gå over etter litt tid. I tillegg kan det være en fordel med forståelse for hvor selskapenes bærekraftige konkurransefortrinn (eller mangelen på som sådann) stammer fra.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
British American Tobacco PLC3 527,50 GBX-0,01Rating
Carlsberg A/S Class A984,00 DKK-0,61
Carlsberg A/S Class B932,40 DKK-0,55Rating
Carrefour13,04 EUR0,27
Casino Guichard-Perrachon SA0,50 EUR-0,94
Danone SA73,60 EUR-0,38Rating
Diageo PLC1 987,00 GBX0,68Rating
Heineken NV79,30 EUR-0,20Rating
Henkel AG & Co KGaA63,65 EUR-0,08
Imperial Brands PLC2 891,00 GBX1,12Rating
Koninklijke Ahold Delhaize NV36,14 EUR0,28Rating
L'Oreal SA379,80 EUR0,24Rating
Nestle SA86,06 CHF-0,74Rating
Pernod Ricard SA90,84 EUR0,07Rating
Reckitt Benckiser Group PLC5 132,00 GBX0,35Rating
Sainsbury (J) PLC281,80 GBX0,93Rating
Svenska Cellulosa AB Class A127,00 SEK0,79
Svenska Cellulosa AB Class B127,05 SEK0,59
Tesco PLC385,70 GBX0,29Rating
Unilever PLC4 642,00 GBX0,48Rating

Om forfatteren

Jocelyn Jovene

Jocelyn Jovene  er redaktør i Morningstar Frankrike. 

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer