VW skandalen og påvirkningen for norske fond

De fleste norske fond har hatt en lav direkte eksponering mot VW, men noen fond har veddet på VW-aksjen og bilindustrien generelt.

Thomas Furuseth 30.09.2015 | 10.59
Facebook Twitter LinkedIn

Volkswagen-skandalen har de fleste nå fått med seg var tilsynelatende et bevisst brudd på lovgivningen i USA ved å manipulere en gitt dieselmotors utslippstall. Volkswagen er et stort og internasjonalt selskap, dermed vil en slik skandale følgelig påvirke mange aksjonærer, også fondsaksjonærer. Men når vi ser på norske fond, så er det veldig få fond som har over 1 % av fondskapitalen i selskapet, det er bare 5 fond. Det gjelder riktignok å holde tungen rett i munnen, porteføljer blir overlevert til Morningstar på gitte intervaller, og de er et øyeblikksbilde på rapporteringstidspunktet. Vi vet ikke hva som foregår i periodene mellom rapporteringene og forvalteren(e) kan ha endret posisjonene i fondene.

VOW falt nesten 34 % i Euro i uke 38 og fikk massive oppslag verden over. Ca. 2600 fond verden over har hatt Volkswagen i sine porteføljer den siste tiden (levert til Morningstar etter juni 2015).

Volkswagen aksje i norske fond

Kilde: Morningstar Direct

I tillegg ble det en viss smitteeffekt ved at andre europeiske bilprodusenter også ble satt søkelys på. Foreløpig er det kun Volkswagen som er blitt tatt med buksene nede, men nedenfor ser vi hvilke fond som har høy andel i globale bilprodusenter. Her er det ikke nødvendigvis Volkswagen eller andre europeiske bilprodusenter i porteføljene. Det er viktig å presisere at 82 % av avkastningen kommer fra annet enn bilprodusentene.

Globale bilprodusenter i norske fond

Morningstars aksjeanalytiker, Richard Hilgert, er ikke spesielt imponert over Volkswagens etikk, hvor det later til å være forakt for lovgivning langt inn i organisasjonen. Samtidig har han justert ned fair value estimatet (FVE) etter hvert som ny (og stadig verre) informasjon kom frem. Samtidig vaker aksjen rundt EUR 100 (avhengig av hvilken aksjeklasse man ser på, for oppdatert kurs se nederst til høyre), mens Hilgert har en FVE på EUR 190 (sist oppdatert 24.9.2015). Derimot oppfordrer han til forsiktighet, i tilfelle flere skjelett ramler ut av skapet. Selskapet var priset langt under Hilgerts FVE også før krisen, men lærdommen aksjeinvestorer bør bite seg merke i, er nok at det kan være dyrt å ta store veddemål på enkeltselskaper og at man sitter tryggere i fond som er bundet av diversifiseringsregler. 

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Pareto Global A5 320,96 NOK0,69Rating
PLUSS Europa Aksje (Fondsforvaltning)4 558,45 NOK-0,30Rating
PLUSS Utland Aksje (Fondsforvaltning)14 727,04 NOK-0,29Rating
SKAGEN Kon-Tiki A1 217,26 NOK1,69Rating
SpareBank 1 Utbytte C3 628,74 NOK-0,50Rating
SR-Bank 50 C2 185,39 NOK0,25Rating
Volkswagen AG137,10 EUR-1,58Rating
Volkswagen AG Vorz-Inhaber-Akt ohne Stimmrecht118,80 EUR-1,08Rating

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  var analytiker og redaktør på Morningstar.no i perioden 2006 til og med mai 2020. Han jobber nå i DNB. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer