3 undervurderte aksjer i Berkshire sin portefølje

Vi tror disse aksjene er gode kjøp.

Susan Dziubinski 01.12.2020 | 13:43
Facebook Twitter LinkedIn

Warren Buffett wide

I forrige uke la Berkshire Hathaway (BRK.A) (BRK.B) ut tredje kvartals 13-F (kvartalsrapport). Morningstar sin Berkshire-spesialist, Gregg Warren, bemerket at det var noen overraskelser. Spesielt plukket Berkshire opp fire helserelaterte aksjer - AbbVie (ABBV), Merck (MRK), Bristol-Myers Squibb (BMY) og Pfizer (PFE) - i løpet av kvartalet. De investerte også i T-Mobile (TMUS), deltok i Snowflake (SNOW) børsnoteringen, og økte posisjonene i Kroger (KR), Liberty Latin America og General Motors (GM).

Nå det gjelder salgene, reduserte Berkshire flere posisjoner innen banksektoren, inkludert JPMorgan Chase (JPM), PNC Financial (PNC), Wells Fargo (WFC), og M&T Bank (MTB). De reduserte også posisjoner i Barrick Gold (GOLD), Liberty Global (LBTYK), DaVita (DVA), og Axalta (AXTA).

Apple (AAPL) er fortsatt Berkshire sin største posisjon med stor margin.

Her er en nærmere titt på tre aksjer i Berkshire Hathaway sin portefølje som er blant de mest undervurderte iht. våre standarder.

General Motors (GM)
Morningstar Rating (per 30. november 2020): 3 stjerner (4 stjerner per 20. november 2020)
Morningstar Economic Moat Rating: None

“Vi synes General Motor sine bilmodeller er av beste kvalitet og design i flere tiår. Selskapet er allerede ledende innen lastebiler, så et konkurransedyktig utvalg i alle segmenter, kombinert med en mye mindre kostnadsbase, sier til oss at GM begynner å realisere skalaen for å matche størrelsen. Lederen for Consumer Reports biltesting sa til og med at Toyota og Honda kunne lære av Chevrolet Malibu. Tariffrisiko er en bekymring, men ser ut til å avta sammenlignet med et par år siden.

Vi synes GMs inntjeningspotensiale er utmerket fordi selskapet endelig har en sunn nordamerikansk enhet og en nesten moden finans-enhet med GM Financial. Å flytte arbeidernes pensjonsrelaterte helseforsikringer til et eget fond og stenge fabrikker har drastisk redusert GM Nord-Amerikas break-even på salg i USA med om lag 10-11 millioner kjøretøy, forutsatt en andel på 18%-19%.  Vi forventer at en større skala kommer fra GM ved at de flytter produksjonen til flere globale plattformer i løpet av de neste årene for enda mer fleksibilitet og skala. Å avslutte de fleste amerikanske sedan-segmenter hjelper også.

GM lager produkter som forbrukere er villige til å betale mer for enn tidligere. De trenger ikke lenger å overprodusere i et forsøk på å dekke høye arbeidskostnader og deretter dumpe biler i utleieflåter (som skader restverdiene). GM opererer nå i en etterspørselsmodell der de kan produsere kun for å imøtekomme etterspørsel og er strukturert for å ikke gjøre det verre enn break-even selv på bunnen av en økonomisk syklus når anlegg kan være åpne. Resultatet er høyere fortjeneste enn under gamle GM til tross for lavere markedsandel i USA.

Vi liker at GM omfavner muligheten for å dele bilturer (ride-sharing og ride-hailing) og selge Opel/Vauxhall. Vi tror at handlinger som å kjøpe Cruise, sammen med GMs tilkobling og datainnsamling via OnStar, posisjonerer GM godt for denne nye tidsepoken. Cruise har til hensikt å tilby autonom kjøring med sitt Origin-kjøretøy, men trenger mer tid for å sikre sikkerhet og servicekvalitet. GM investerer 20 milliarder dollar i elektriske biler i perioden 2020-25 og tror på en helelektrisk fremtid, men ikke snarlig.  De selger tilgang til Ultium-batteriteknologien til Honda og snakker med andre mulige kunder som Nikola.”

David Whiston, strateg

Pfizer (PFE)
Morningstar Rating (per 30. november 2020): 4 stjerner
Morningstar Economic Moat Rating: Wide

“Pfizers grunnlag er fortsatt solid, basert på sterke kontantstrømmer generert fra flere forskjellige legemidler. Selskapets store størrelse gir betydelige konkurransefortrinn ved utvikling av nye legemidler. Denne unike posisjonen, kombinert med en bred portefølje av patentbeskyttede legemidler, har hjulpet Pfizer med å bygge en bred økonomisk vollgrav rundt sin virksomhet.

Pfizers størrelse etablerer en av de største stordriftsfordelene i farmasøytisk industri. I en virksomhet der utvikling av legemidler trenger mange forsøk for å lykkes, har Pfizer de økonomiske ressursene og den etablerte forskningskunnskapen for å støtte utviklingen av flere nye legemidler. Etter å ha strevet i mange år med å utvikle viktige nye legemidler, lanserer Pfizer nå flere potensielle storselgere innen kreft, hjertesykdom og immunologi.

Pfizers enorme økonomiske ressurser støtter en ledende salgsstyrke. Pfizers forpliktelse til studier etter godkjenning gir selgerne store mengder av data for deres markedsføringskampanjer. Pfizers ledende salgsstyrker i fremvoksende land posisjonerer selskapet til å dra nytte av den dramatisk økende velstanden i nasjoner som Brasil, Russland, India, Kina og Tyrkia.

Pfizers nylige beslutning om å avhende sin off-patent-divisjon Upjohn for å opprette et nytt selskap (Viatris) i kombinasjon med Mylan, bør øke den videre veksten i den gjenværende innovative virksomheten i Pfizer. Med begrenset patenttap og mye mindre eldre legemidler, er firmaet klar for stabil vekst.

Videre mener vi at Pfizers virksomhet kan tåle den generelle konkurransen, og firmaets mangfoldige portefølje av legemidler hjelper til med å beskytte Pfizer fra et bestemt patenttap. Etter fusjonen med Wyeth for flere år siden har Pfizer en mye sterkere posisjon i vaksineindustrien med Prevnar (pneumococcal vaksine). Vaksiner har en tendens til å være mer motstandsdyktige mot generisk konkurranse på grunn av produksjonskompleksiteten og relativt lavere priser."

Damien Conover, director

Merck (MRK)
Morningstar Rating (per 30. november 2020): 4 stjerner
Morningstar Economic Moat Rating: Wide

“Mercks kombinasjon av et bredt utvalg av legemidler med høy margin og mange nye legemidler på vei, bør sikre sterk avkastning på investert kapital på lang sikt. Videre har Merck vært igjennom det verste av patentutfordringene, som bør fjerne den økte generiske konkurransen selskapet har opplevd de siste årene. Og etter flere år med kun moderat produktivitet innen forskning og utvikling, leverer Mercks strategi for utvikling av legemidler viktige nye legemidler.

Mercks nye produkter har dempet den generiske konkurransen og motvirket de siste store patenttapene. Spesielt Keytruda for kreft representerer er et viktig produkt med flere milliarder dollar i salgspotensial: Det har en first-mover advantage i en av de største kreftindikasjonene av ikke-småcellet lungekreft. Vi forventer også at nye kombinasjoner av kreftmedisiner vil fremme Mercks samlede legemiddelsalg. Imidlertid forventer vi intens konkurranse i kreftmarkedet med flere konkurransedyktige legemidler som sannsynligvis vil rapportere viktige kliniske data mellom 2020 og 2021 angående kreft på et tidlig stadium. Andre motvinder inkluderer generisk konkurranse, særlig mot diabetesmedisinen Januvia, som sannsynligvis vil starte allerede i 2022.

Etter flere år med varierende resultater, er Merck sin FoU-produktivitet forbedret ettersom selskapet skifter mer mot områder med uoppfylt medisinsk behov. På grunn av bivirkninger eller mangel på overbevisende effekt, opplevde Merck store tilbakeslag med de kardiovaskulære sykdomsmedisinene anacetrapib, Tredaptive, Rolofylline og TRA, i tillegg til Telcagepant for migrene. Sikkerhetsspørsmål avsluttet utviklingen av odanacatib med osteoporose. Til tross for disse tilbakeslagene har Merck noen solide suksesser, inkludert en vellykket lansering av PD-1-legemidlet Keytruda innen onkologi. Etter denne suksessen skifter Merck sitt fokus mot områder med uoppfylt medisinsk behov innen spesialiserte pleieområder, og Keytruda leder denne nye retningen. Vi forventer at Keytrudas lederskap innen ikke-småcellet lungekreft vil være en viktig drivkraft for vekst for selskapet de neste årene."

Damien Conover, director

Denne artikkelen er en oversettelse av 3 Undervalued Stocks in Berkshire's Portfolio publisert 24. november 2020 på morningstar.com.

Susan Dziubinski does not own shares in any of the securities mentioned above. Find out about Morningstar’s editorial policies.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Susan Dziubinski  Susan Dziubinski er direktør for innhold på Morningstar.com

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings