Internt i Morningstar, men også eksternt slik som her, har vi undret oss over de nye reglene for distribusjon av fond under revideringen av verdipapirhandelloven (MiFID II). Blant spørsmålene vi har stilt oss er hvorfor så lite i realiteten faktisk har endret seg. Loven og direktivene setter klare premisser for hvilke tilfeller en distributør eller rådgiver kan motta godtgjørelse fra andre enn fra kunden. Mange har lagt opp til at man bør få et forbud, i Norge er det Forbrukerrådet som har vært mest vokal, men også vår egen John Rekethaler har uttalt «Ban it, ban it all».
De første aktørene som ser ut til å ha vært våkne er DNB og Sbanken. DNB, som på tross av en sterk markedsposisjon og relativt mye å tape på å endre forretningsmodell, har vært den som har ledet an i å gå mot en returprovisjonsfri hverdag. Sbanken var også tidlig ute, med en tradisjon for å være en utfordrer, gikk høyt ut med å senke kostnadene for fondene gjennom å kutte distribusjonskostnadene og samtidig standardisere disse.
Endringene har ikke vært helt uten kontroverser. Beskyldningene konkurrentene seg i mellom har gått sin gang i media, slik som her i Finansavisen.