De største selskapene har fortjent å være best

De fleste aksjer stinker, ikke bare de siste 5 årene, men alltid. 

John Rekenthaler, CFA 07.08.2018 | 15:26

To nivåer

Som min forrige artikkel viste, har de største selskapene de seneste årene dominert på avkastningsfronten. En investor som i august 2013 sorterte alle de børsnoterte selskapene basert på deres markedsverdi fra størst til minst og valgte å investere like mye i de aller 67 største (1 %) selskapene og bare holt denne porteføljen, ville oppnådd en annualisert avkastning på 13 % de neste 5 årene. De som valgte samme taktikk for de neste 99 % av selskapene ville ikke tjent en eneste krone.

Det siste funnet er ikke helt overraskende. De fleste aksjer stinker og det gjelder ikke bare de siste 5 årene, men alltid. Halvparten av alle selskapene som finnes i databasen ‘Center for Research in Security Prices’ (strekker seg tilbake til 1926) har gitt negativ avkastning i hele levetiden til selskapet som børsnotert. Dermed vil taktikken ved å investere likt blant alle av markedets minste 99 % av selskaper bare være suksessfull dersom gevinsten fra vinnerne er så store at de overskygger majoritetens etterslep. Noen ganger skjer dette, men ikke i perioden etter august 2013.

Det som er uventet er at de største selskapene gjorde det så godt. Bare 4 av 67 selskaper tapte penger det siste halve tiåret. Store selskaper har en større stabilitet enn mindre selskaper, og dermed er naturen til de største å klemme ut en moderat vekst, heller enn boom/bust. På tross av dette, så er suksessraten veldig høy. Investoren i de største selskapene trengte ikke store kurven med verdipapirer, en håndfull valgt med dartpiler ville klart seg denne gangen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Artikkelen er tilgjengelig for gratismedlemmer hos Morningstar.

Bli medlem, det er gratis!

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc3 148,02 USD-0,41
American Express Co100,41 USD-0,01
Chevron Corp90,35 USD0,59
Coca-Cola Co48,45 USD0,14
Facebook Inc A261,24 USD-0,02
International Business Machines Corp125,27 USD0,19
Merck & Co Inc83,48 USD-0,07

Om forfatteren

John Rekenthaler, CFA  John Rekenthaler is Vice President of Research for Morningstar.

© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookies