Storebrand lanserer vekstmarkedsindeksfond

Storebrand henger seg på vekstmarkedsbølgen og lanserer to indeksfond, et global fond inklusiv vekstmarkeder kalt Storebrand Indeks Alle Markeder og et rent vekstmarkedsfond kalt Storebrand Indeks Nye Markeder.

Thomas Furuseth 20.06.2011 | 13.11
Facebook Twitter LinkedIn

Vekstmarkedsfondet til Storebrand kommer med en høyere kostnad enn vi er vant med fra andre indeksfond og de begrunner dette med høyere kostnader for å drifte et vekstmarkedsfond. Storebrand Indeks Alle Markeder er også noe dyrere enn blant annet KLPs AksjeGlobal Indeks og DnB NORs Global Indeks, grunnet en andel i vekstmarkedene.

Det finnes noen konkurrenter til fondet, men de fleste av disse er børsfond, med de fordeler og ulemper det medfører. Børsfondene (ETF) koster mellom 0,65 og 0,81 % i året, mens Storebrands fond koster henholdsvis 0,4 og 0,95 % per år hvor sistnevnte er det rene vekstmarkedsfondet. De tradisjonelle indeksfondene innenfor kategorien globale vekstmarkeder, utenom Storebrand, er ikke tilgjengelige for norske investorer p.t.

Fondene følger Storebrands vanlige etiske filterering.

Vi skrev en artikkel om vekstmarkedene for en stund tilbake, men det er et godt tidspunkt å minne om denne.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  var analytiker og redaktør på Morningstar.no i perioden 2006 til og med mai 2020. Han jobber nå i DNB. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer