Velkommen til nye morningstar.no! Les mer om endringene og hvordan nye funksjoner hjelper deg til å oppnå investeringssuksess.

Hvordan bør vi betale for rådgivning og distribusjon av fond?

Forbrukerrådet ønsker forbud mot returprovisjoner, er det en god ide?

Thomas Furuseth 07.06.2019 | 13:00

Hva betaler vi for i fond? Hvordan betaler vi for fondene?

For en detaljert gjennomgang av kostnader i fond og hvordan de påvirker avkastningen fremover, se gjerne denne artikkelen. I all hovedsak betaler vi kanskje for å få lov til å investere, som regel er denne avgiften nå falt bort, deretter betaler vi årlig for at en forvalter og forvalterorganisasjon skal forvalte våre penger. Denne kostnaden er ‘usynlig’ fordi pengene trekkes rett fra fondets kapital, dermed merker vi ikke at de forsvinner. Kostnadene blir opplyst, det er lovpålagt informasjon, samtidig kan det være vanskelig å få oversikt over hvor mye man betaler årlig uten å gjøre et lite regnestykke. Desto vanskeligere kan det være å få grep om hvor stor forskjell disse kostnadene kan gjøre over tid.

Gratis rådgivning? Nei. Gratis distribusjon? Nei

Når vi kjøper en vare i butikken, så vet vi implisitt at vi har betalt butikken for distribusjon, for butikklokaler og betjening. Vi vet heller ikke hvor mye, men vi vet at butikken må ha en margin for å overleve. Derfor kommer det også slagord som «hvis du vil ha lokalbutikk i morgen, må du handle der i dag!».  Samtidig har vi prissammenligningstjenester som gjør at vi på et øyeblikk kan sammenligne prisene for nøyaktig samme vare og dermed velge å bestille den på nett.

Det samme prinsippet gjelder i fondsverdenen. Utfordringen her er at prissammenligning av samme fond har vært fånyttes. Du betaler den samme prisen uavhengig av om du kjøper fondet via en rådgiver eller om du velger å investere via en nettdistributør. Den eneste måten du kan få det nøyaktig samme fondet billigere var dersom du investerte et betydelig større beløp, eller man kan velge et annet fond fra en konkurrerende aktør.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Artikkelen er tilgjengelig for gratismedlemmer hos Morningstar.

Bli medlem, det er gratis!

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  er analytiker og redaktør på Morningstar.no. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.