Personvernlovgivning – GDPR – automatisk sletting av konto

Som følge av nye personvernlover i EU rydder vi i medlemsarkivene, men hva betyr det for deg?

Thomas Furuseth 25.05.2018 | 10.49
Facebook Twitter LinkedIn

Morningstar samler inn svært lite informasjon om deg. Det eneste som ligger i databasene våre er det du legger inn selv. Vi vet ikke hva du klikker på og vi sporer heller ikke klikk fra nyhetsbrevet. Vi vet riktignok gjennom Google Analytics at du kommer inn på websidene våre fra nyhetsbrevet, men lenkene inneholder ingen sporing som kan tilbakeføres til deg som enkeltperson.

Google Analytics får heller ingen informasjon om dine aktiviteter, men vi ser aggregerte tall for hva våre brukere klikker og kikker på, noe som er verdifullt for å se hva som fenger.

Sletting av brukerinformasjon

Hos Morningstar er det bare et fåtall personer som har tilgang til brukerinformasjon, og bare dem som har konkrete oppgaver med å hjelpe våre brukere, eller de som trenger tilgang for å utvikle tjenestene. Det skal være så få som mulig som har tilgang for å være sikker på at informasjonen ikke kommer på avveie.

I følge GDPR kan man ikke lagre informasjonen lenger enn det trengs, og informasjonen må være oppdatert og holdes i sikkerhet. Hva dette defineres som er ikke gjort klart, så det må hver enkelt bedrift rettferdiggjøre selv for ulike typer behandling av personinformasjon.

For Morningstars del har vår personvernansvarlig bestemt at våre gratismedlemmer må ha vist engasjement de siste 18 månedene og siden vi sporer veldig lite på den enkelte bruker, er det bare innloggingstidspunkt vi kan bruke som referanse. Ergo vil brukerne måtte løpende logge seg inn en gang hver 18. måned for å unngå at informasjonen blir slettet. Det betyr at vi allerede har slettet et stort antall medlemmer fra våre databaser, både (fiktiv) porteføljeinformasjon, e-poster og abonnement på nyhetsbrev. De eldste innloggingene ble slettet uten varsel, mens relativt nylige innlogginger skal ha gjort at du fikk en eller flere advarsler per e-post.

Dersom du savner nyhetsbrev og annen informasjon fra oss, er du selvfølgelig svært velkommen til å opprette medlemskonto på nytt. Hvis du ønsker å lese vår personvernerklæring, vennligst klikk her.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  var analytiker og redaktør på Morningstar.no i perioden 2006 til og med mai 2020. Han jobber nå i DNB. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer