Apples HomePod flytter ikke nålen

Den viktigste nyheten fra Apples WWDC (Worldwide Developer Conference) var, etter vår vurdering, lanseringen av HomePod.

Brian Colello, CPA 06.06.2017 | 12.06
Facebook Twitter LinkedIn

HomePod er Apples $349 entré inn i trådløse høyttalere, ment til å konkurrere med både Sonos og Amazons Echo. Vi mener at Amazon har fordelen av å lansere først, med en billigere og allerede populær høyttaler (over 10 millioner solgte enheter) og vi er skeptiske om Apple klarer å presse seg frem i førersetet i dette segmentet. Vi er bekymret for prøvbarheten ettersom kunder er i startgropen med å benytte stemmestyring inn i deres hjem og HomePod koster nesten det dobbelte av Echo ($180), og mye dyrere enn sekundære høyttalere som Echo Dot ($50). Selv om stemmestyringskrigen er i full gang, er vi usikre på om Apples assistent Siri er langt nok foran til å rettferdiggjøre en så stor prisdifferanse (like sannsynlig er det at de er bak Alexa, Google Assistant og/eller Microsofts Cortana).

Apple var klare på at Siri ble optimert for å håndtere relativt enkle oppgaver (sett på alarm, musikk, noe nyheter også videre) og posisjonerte HomePod som en smartere høyttaler enn Sonos, heller enn en Echo-lignende enhet med bedre lydkvalitet. Dette tyder på at Apple kommer inn i dette markedet med en relativ svakhet.

Vi tror uansett at Apple måtte gå inn i dette markedet for å kjempe mot erosjon av dets smale vollgrav. Hvis iPhone-kunder begynner å bruke Echo eller Google Home, kan de begynne å foretrekke plattform-agnostiske tjenester (eksempelvis Spotify i stedet for Apple Music), og kanskje til slutt bytte maskinvare (Kindle Fire i stedet for iPad). Videre kan Applekunders byttekostnader vekk fra iOS bli satt i fare, ettersom kunder ser mindre grunn til å betale en premie for fremtidige iPhoner og relaterte tjenester. Selv om markedet for smarte hjemmehøyttalere fortjener å holdes et øye med, er vi fortsatt komfortable med en small vollgrav – rating for Apple, og vi opprettholder $138 estimat for virkelig verdi for selskapet.

HomePod kan fortsatt ha noen fordeler over Amazons Echo og andre høyttalere, spesielt for loyale iOS-brukere. Apple Music og iMessage integrering er to andre arenaer hvor konkurrerende tjenester sannsynligvis ikke har så tett integrering. Videre ser vi potensial for bedret kompatibilitet med Apple TV over tid. Videre kan Apples offentlige ståsted med å beskytte privatlivet være en trekkraft for kunder som kan være bekymret over smarte høyttalere fra andre firma. HomePod vil lanseres i USA, Storbritannia og i Australia i desember 2017.

Andre interessante nyheter fra WWDC er Apples inntreden i AR (Augmented Reality, eller utvidet virkelighet) inn i hundrevis av millioner av iPhoner og iPad. Vi har lagt merke til mye snakk om AR-evner til fremtidige iPhone, slik som den den omtalte iPhone 8 (også kalt «iPhone X») denne høsten. iPhone 8 ryktes å komme til høsten, og at den har ansiktsgjenkjenning som låser opp enheten. Selv om Apple sjelden hinter til nye egenskaper som krever mer avansert maskinvare enn det som allerede finnes på WWDC, inneholdt presentasjonen utvidet AR funksjonalitet med mange flere enheter i forbindelse med iOS 11. Vi ser frem til å se hva Apple kommer med i forbindelse med AR i månedene fremover, ettersom programvaredifferensiering burde gjøre det mulig for selskapet å opprettholde høyere priser for maskinvare slik Apple tidligere profitterte på vertikal integrasjon i smarttelefoner det siste tiåret.

Apple Pay har ikke flyttet nålen enda, men Apple lansere en kunde til kunde betalingsløsning via iMessage som en del av iOS 11. Dette skjer i direkte konkurranse med blant annet Paypal og Venmo (og Vipps her i Norge, red.anm.). Vi ser på Apple Pay som en trend som strekker seg over tiår, men vi er oppmuntret over at Apple legger til mer funksjonalitet til iMessage. Vi ser iMessage som en iOS differensiering og en kilde til byttekostnader vekk fra iOS. Kunder som blir vant til å betale venner og familie via Apple Pay kan ønske å forbli i iOS og dermed kjøpe flere iPhones over tid.

På maskinvarefronten lanserte Apple en 10,5 tommer stor iPad Pro. Denne enheten har mindre kant rundt skjermen og mer skjermareal i forhold til forrige generasjon med 9,7 tommers skjerm. iOS 11 vil også ha flere nye iPad-relaterte funksjonaliteter som vil gjøre at iPad Pro ligner litt mer på Mac og macOS, slik som fleroppgavehåndtering og bruk av dokkingstasjon. Vi mener Apple flytter iPad Pro litt nærmere erstatter for de billigste PC-ene.
Apple lanserte også en ny iMac produktlinje, inkludert en iMac Pro, skal bli lansert i desember. Videre kom det en pressemelding om at Mac Pro blir oppdatert. Vi har hørt murring fra mange langsiktige Mac-fans som har vært misfornøyd med begrenset fokus på de med behov for kraftig maskinvare da Macbook Pro ble lansert oktober 2016. Vi mistenker at Apples tidlige visning av iMac Pro (med startpris på nesten $5 000) og lansering av Mac Pro var for å tilfredsstille denne målgruppen. Videre oppgraderte Apple interne komponenter i, slik som til siste generasjon Intel-prosessorer) i produkter som Macbook og Macbook Pro. 

Oppdatert per 6.6.2017.

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Alphabet Inc Class A155,47 USD0,69Rating
Amazon.com Inc181,28 USD-1,11Rating
Apple Inc168,00 USD-0,81Rating
Microsoft Corp411,84 USD-0,66Rating

Om forfatteren

Brian Colello, CPA  er senior aksjeanalytiker hos Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer