Selvsikkerhet og skjevheter hos profesjonelle

Professor Markku Kaustia fra Aalto universitet fortalte på Morningstar Investment Conference om skjevhetene til rådgivere og andre finansielle profesjonelle. 

Thomas Furuseth 25.11.2014 | 13.47
Facebook Twitter LinkedIn

Kaustia har gjort fire studier rundt adferdsfinans hvor han og hans medforfattere undersøkte blant annet om de profesjonelle var overoptimistiske i sine anslag. Resultatet er at mange trodde de hadde gitt gode anslag, men at de ulike variablene dessverre ikke hang sammen. Ofte så ble det gitt for høyt anslag på forventet avkastning, samt at de fleste festet seg til at aksjer vinner over rentesparing (ofte sant, men det vil alltid være perioder hvor det ikke er tilfelle).

Spørsmålet Kaustia stilte seg var om dette var enten en strategisk over-optimisme, eller om det var ubevisst. Strategisk betyr i denne omgangen at investorene bevisst setter høye forventninger for å øke salget av et gitt produkt. Bevisene til Kaustia og medforfatterne var derimot at det tydet på en ubevisst overoptimisme. Årsaken var at det fantes overoptimisme blant alle i profesjonen, men at graden av overoptimisme falt når kunnskapen om temaet økte.

En tredje studie skulle forsøke å rette på skjevhetene og forskerne forsøkte først å advare om at de fleste er for optimistiske, og det hjalp noe, mens en advarsel og en forelesning om temaet var det som hjalp mest (men riktignok fortsatt optimisme å spore i anslagene).

Den fjerde studien gikk rundt forankringseffekten, hvor man først blir bedt om å tenke på et tall, så blir man bedt om å fortelle om noe helt annet enn det første tallet representerte. Det viser seg at vi mennesker ubevisst har dette tallet i tankene og gir et estimat som er forankret i dette tallet. Utfordringen blir jo for oss som ser på relaterte tall, eksempelvis historisk avkastning, så blir det grunn til å anta at denne effekten kan være enda større. Forskerne koblet svarene mot en database hvor utdannelse og praksis ble hensyntatt og økt finansiell kunnskap reduserte skjevhetene og forankringseffekten, men kunnskap alene var ikke nok til å fjerne adferden vår.

Hva betyr dette for investor?

Det viktigste er nok at man forsøker å gjøre seg selv oppmerksom på at vi mennesker har underliggende holdninger og meninger som gjør at vi kan bli for optimistiske eller undervurderer risikoen i investeringer. I tillegg kan denne kunnskapen også gjøre at du kan justere ned eventuelle forventninger som gis av rådgivere og lignende. 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Thomas Furuseth

Thomas Furuseth  var analytiker og redaktør på Morningstar.no i perioden 2006 til og med mai 2020. Han jobber nå i DNB. Han har en mastergrad i økonomi fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer